Nova Istra
186 PATNJA Zdravko ZIMA ske vojske u Prvom balkanskom ratu, u Parizu je zalazio u srpsko poslanstvo i kon taktirao sa članovima Jugoslavenskog odbora, a po Trumbićevoj narudžbi priredio je propagandnu knjižicu pod gotovo nevjerojatnim naslovom Jugoslavensko more . Posjedovao je izniman talent za jezike, čitao je rječnike i gramatike, naučivši i jezike zemalja u koje nikada nije kročio. Svoje talente stavio je u političku funkciju pa je s Francuzom Pierreom de Lanuxom, suradnikom Jugoslavenskog odbora, pripremio Srpsku gramatiku na francuskom s predgovorom srpskog poslanika Milenka Vesnića, dok je s njemačkog na francuski preveo knjigu Janeza Kreka Die Slowenen . Koliko je njegov idealizam bio veći, toliko su razočaranja onime što je uslijedilo završetkom Prvoga svjetskog rata i osnivanjem Kraljevine Srba, Hrvata i Slovenaca bila teža i bolnija. Već poslije potpisivanja Krfske deklaracije (1917.) moglo se naslutiti da će federalistička zajednica ravnopravnih balkanskih naroda ostati samo privid. Od Ti novih snova, političkih, jednako kao i privatnih ili sentimentalnih, nije ostalo ništa. Potkraj svibnja 1919. godine stigao je brodom u Dubrovnik. Iz tog vremena datira znameniti, a za razumijevanje njegove književnosti možda najvažniji konfesionalni tekst, Ispit savjesti , objavljen tek 1923. u Savremeniku . Paradoksalna je spoznaja ta da se nitko nije tako odlučno bunio protiv Sainte- Beuveova principa biografske kritike, eksplicitno u tekstu Mrsko ja , iako se upravo Tin u Ispitu savjesti i drugim zapisima, na ovaj ili onaj način, referirao na činjenice iz vlastita života, dajući im makar i posredno važnost koja se zrcali u njegovoj književ nosti. Nije riječ samo o tome da je u Parizu nastao najvažniji dio njegova opusa, onaj po kojem je Tin (p)ostao Tin, zasvagda zapisan u kolektivnoj memoriji kao tvorac Svakidašnje jadikovke i pjesnik čija je egzistencija obilježena „kružnom cestom duše“. Kako bismo čitali njegove stihove, zapise i eseje te gledali na njegov eskapizam, boe mu i svjesno gajeno samotništvo bez uvida u ono što mu se događalo od kraja 1913. do početka 1919. godine, koliko je trajao njegov pariški interregnum ? Tin, koji je pri je Prvoga svjetskog rata kročio na pariško tlo, nošen vjerom u jugoslavensko jedin stvo i francusku kulturu, i Tin koji se nekoliko godina kasnije iskrcao u Dubrovniku, gradu čiji pjesnici, kako je pisao, nisu uvijek dorasli njegovim portalima i fasadama, nisu isti. O tome najbolje svjedoči Ispit savjesti u kojem tvrdi:„Jer je umrla, umrla ona mladost sa težnjama prema beskonačnosti, prema ljepoti, prema ljubavi! Jer je umrlo u nama sve ono što je htjelo da na zemlji ostvari svoj san i da se približi apsolutno mu! Što se dogodilo od snova naše četrnaeste godine o slavi, o skromnoj veličini, o ljubavi? Jer ako nijesam išao za žezlom i za krunom (skromnost koju, vjere mi, mo radoh istom dokazivati, ali ne mogući da je dokažem!), ali sam htio nekada, u svoje vrijeme, u djetinjskim obmanama da budem blažen, da budem pomalo srećan. Vje rovao sam da ću svoju sreću moći ostvariti ne povrijedivši ni zakone društva ni ono ga najsvetijega zakona koji sačinjava Etiku. Za vrijeme ovoga rata ta se opsjena ras
RkJQdWJsaXNoZXIy NjQyNzA=