Nova Istra
179 Davor ŠALAT PATNJA ku društvenu zbilju – na neki način analogna afektivnosti i povijesnoj patetici anti kolonijalističkih pokreta. Elegijsko-socijalni modus Golobove poezije, kao i takovrstan diskurs patnje, uglav nom je ograničen na zbirku pjesama Elegije iz 1963. te kasniju kompiliranu knjigu Devet elegija iz 1979. godine. Prvi dio Elegija uvelike je razvijanje poetičkog iskustva iz knjige Afrika , u smislu kombinacije vrlo slobodne i vješte asocijativnosti bliske na drealističkim postupcima i ontološke, historijske i socijalne patetike, u kojoj subjekt u iskazu ili subjekt iskaza prokazuju društvenu i međurasnu nepravdu te naviješta ju potrebu oslobođenja potlačenih, osobito afričkih crnaca. Golob je u tome čak i eksplicitniji i izrazno afektivniji negoli u Africi pa njegove u pravilu odulje pjesme (sâm ih ovdje naziva „elegijama“) zapravo nagomilavaju retorički materijal i razma huju stihički ritam kako bi pokazale urgentnost borbe protiv nepravde u svijetu i iskazale autorovu snažnu emotivnu i moralnu angažiranost. Te Golobove pjesme, u kojima patnja ima dominantniju socijalnu dimenziju nego u onima nadrealističkim, u osnovi iskazuju jednu te istu ideju ljudske pokvarenosti, ugnjetavanja i ratovanja koji već ugrožavaju cijeli planet te sve ono dobro i nevino što je preostalo čovječan stvu. Kako je ta ideja zapravo univerzalna, možemo reći i globalna, tako je i patnja koju ona podrazumijeva sveopća, dakle socijalna, katkada čak i ontološka, u smislu da je nepravda prirođena ne samo društvenim odnosima već i čovjeku kao takvom. Lirski subjekt u Golobovim elegijama prvenstveno je koncipiran kao glas koji za stupa čitavo čovječanstvo, odnosno onaj njegov dio koji trpi nepravdu, ali i koji se nada da je moguće oslobođenje i uspostava ravnopravnih, pa čak i skladnih među ljudskih odnosa. Patnja je to zbog ogromnih razmjera ljudske, odnosno društvene devijacije, koja se izražava elegičnim, čak i patetičnim, rapsodičnim tonom, a subjekt se s trpećim kolektivom poistovjećuje mundijalizacijom diskursa, poetskim defini cijama i drugim figurama identifikacije. To je i svojevrsna aktivistička, moralistička patnja koja se, baš zbog silnog procijepa između ideala i zbilje, zalaže za prevlada vanje takvoga i uspostavu novoga, skladnijeg stanja. Takvo nastojanje neprestani je značenjski pokretač Golobovih elegija, a njihovo je temeljno izrazno načelo tautološ ko kumuliranje. Zato ti tekstovi s vremenom gube unutarnju strukturiranost, koja bi podrazumijevala i neke logične cjeline odijeljene na strofe, i u nastojanju da svaki put sve snažnije naglase istu situaciju, rasprostiru se na sve šira referentna polja i na sve dulje, zamašnije stihove te njihovo sve grozničavije nizanje. Od širokog, rapsodičnog pjeva gotovo planetarnog zamaha Golob se – već u dru gome dijelu Elegija – odjednom okreće svojemu ljubavno-intimističkom modusu , od nosno intimizmu, biranoj motivici i simbolici kojima se stoljećima izražavao ljubav ni diskurs te pjesmama pozorno građena oblika i mirnijeg ritma. To su pjesme dis kretne apelacije prema objektu, odnosno više ili manje u tekstu određenoj ženskoj
RkJQdWJsaXNoZXIy NjQyNzA=