Nova Istra
165 Sanjin SOREL PATNJA čavanje negativnih socijalnih iskustava i sve intenzivnije približavanje dvaju rodnih iskustava pisanja. Naravno, Vesna Parun doživjet će discipliniranje glasa, s druge strane, u Zorama i vihorima (1947.). I opet „pedagoško-pogromaški“ način uspostav ljanja poretka patrijarhata, koji je bio tek jedan od ciljeva Marina Franičevića, čak ne i najvažniji. Niti AFŽ nije puno pomogao u ponovnoj afirmaciji negacije, a time i ženske društvene patnje jer je i sama sve više postajala pomoćnom organizacijom Partije. Individualizam je u početnim godinama Jugoslavije bio misaona imenica, a Vesna Parun je „kukuriknula“ prije vremena. Njezina „tendencioznost“ ogledala se i, prema Franičeviću, u naglašenu pacifizma, dekadentnosti te feminističkoj ideji rodne jednakopravnosti. Paternalistički je njegov nastup u članku„O nekim negativnim po javama u savremenoj poeziji (povodom jedne dekadentne knjige stihova)“. Autorica ne monumentalizira ratnu prošlost, ali se na nju referira; ne sakralizira ratne žrtve; iako apostrofira ratnu tjeskobu. Njezina liričnost otklanja se od ideološkoga prosvje titeljstva kakav zastupa normativni socrealizam, ali govori o individualnoj etici. To su temeljni postulati Franičevićeve politički intonirane dogme, koja Paruničino pje sništvo dekonstruira. Tu zapravo i ima pravo. 13 Emocije u ženskome pjesništvu – opet smo vidjeli u Zorama i vihorima – ponov no u kritici toliko proskribirane i neshvaćene, od kojih je valjda tek njihova autorica izuzeta na stranicama Krugova , neka su vrsta pisanja vlastitim mlijekom – poznata je feministička krilatica – kreativne neposlušnosti koja obespravljenim članovima neke zajednice osigurava osjećaj sigurnosti. Rodna, kulturna intimnost 14 jest emocija, vla stito tijelo. Ženski subjekt, feministička će kritika reći, utjelovljeni je subjekt. Emo cijama, nerazdruživim od materijalnosti tijela, posreduje se svijet. Identificiranjem, kretanjem/pokretom – efekt površine (kože kao granice tijela) ili materijalizacija ( Judith Butler) učinak je i razdvajanja i spajanja. Granica se jednako tako odnosi na zajednice, na društva. Emocije utječu na razliku između vanjskoga i unutarnjega. Ili, ono što Judith Butler govori o paradoksu podčinjavanja kao obliku moći – ne samo podčinjavanje uvjetovano izvanjskim pritiscima nego i pri formiranju subjekta, priti sak koji određuje unutrašnju egzistenciju i želje. Podčinjavanjem se podređuje druš tvu i postaje – subjektom 15 . Čin podčinjavanja i ponašanja uvjetovanoga njime tako je i oblik odgovora društvenoj patnji, gdje se hegelovski razumijevan odnos gospo dara i roba često zna mijenjati. 13 Sorel Sanjin, Kidipin glas , nav. dj., str. 159. 14 Majkl Hercfeld (Michael Herzfeld), Kulturna intimnost , Biblioteka XX. vek, Beograd, 2004., str. 20-21. 15 Judith Butler, The Psychic Life of Power: Theories in Subjection, Stanford , Stanford University Press, 1997., str. 1-2.
RkJQdWJsaXNoZXIy NjQyNzA=