Nova Istra
158 PATNJA Marija SELAK Nas mori naša želja za prečicama, osjećaj da su priroda i svijet savladivi. Patimo zato što mislimo da ne moramo patiti. Jednostavno rečeno, ubijaju nas u pojam naša očekivanja. Zašto se ljutim zbog čekanja u redu? Zato što smatram da ga može i ne biti. Patnja, za razliku od boli, posjeduje i „materijalnu“ i „duhovnu“ dimenziju. Di jelom može biti izazvana stvarnim fizičkim problemom, npr. slomljenom nogom, a njezina druga, nepobjediva, dimenzija proizlazi iz nečega mnogo manje konkretno ga, primjerice, iz toga što mislimo da nam se događa neka vrsta nepravde jer zbog te slomljene noge ne možemo na ples. Patnju proizvode i predodžbe onoga što je moglo biti, naša iznevjerena očekivanja. Ona stoga naš život čini tragičnijim no što je on zaista, zato i jest maternica umjetnosti, pričina, drugačije stvarnosti. Rođenje tragedije. Njemački filozof Odo Marquard to bi nazvao teodicejskim pokušajem opravdanja zla u svijetu jer i sada patnju tumačimo kao nešto pozitivno, primjerice, kao izvor umjetnosti ili dio razbarušenog pjesničkog karaktera. Danas je biti pjesnik i karakterna osobina gdje Ujević odnosi sigurnu pobjedu u srazu s Tadijanovićem jer je pravi pjesnik star i kada je mlad i nema šanse da doživi stotu. Dug život signalizi ra dobro zdravlje, a ono, pak, nedostatak supstancijalno destruktivne, poetske pat nje. Paradoksalno, ali upravo je patnja izraz élan vitala . Naime, samo nesavršeno biće pati. Ona je i odviše ljudska, grč s kojim smo rođeni. Što mislimo da nam je gore, to jače vičemo, to smo više životinje, bude nam se instinkti, to bolje osluškujemo, ali se i spajamo, općimo s općim, kao Gudeljev šestogodišnjak dostojan mediteranskih bogova. Jer tko je zapravo patnik? Patnik je revolucionar koji uvijek misli da bi moglo biti bolje. Zato što je nestrp ljivost revolucionarna; ona podrazumijeva borca, onoga tko se uhvatio ukoštac s vremenom, pustolova. Odiseja. No, onaj tko je borac, on je „odviše ljudski“, slab i bez pouzdanja. A Penelopa? Strpljivost podrazumijeva svladavanje krhkosti ljudske prirode, borbu sa životinjskim principom. To je više Božja, a manje ljudska osobi na. Biti Bog znači imati vrijeme na dlanu, biti vrijeme, vjerovati da će sve biti dobro. Suprotnost patnji tako nije ugoda, nego prepuštanje. U svijetu koji je predodređen za ljudsko, ubrzano, stvaranje, maksimum kontrole i minimum slučajnosti, možda baš ono bude novoosviještena vrlina presudna za nadilaženje patnje u nekom izvor nijem susretu s njom.
RkJQdWJsaXNoZXIy NjQyNzA=