Nova Istra
151 Sibila PETLEVSKI PATNJA patetičan učinak i izazivao neposredan osjećajni angažman slušateljā, upozorit ću ukratko na nekoliko elementa smaknuća Polikarpa, biskupa iz Smirne, koji je odbio prinijeti žrtvu rimskome caru. Bio je to uglednik, čiji je ulazak u arenu popratio gro moglasan povik gomile. Budući da se nije radilo o bilo kojem, nego o vrlo poznatom i utjecajnom članu zajednice, prokonzul Statius Quadratus neposredno se obraća osuđeniku, koji je tada imao osamdeset i šest godina, i pruža mu priliku da se spasi odricanjem od vjere, ali i snagom retoričkoga uvjeravanja, koja mu zasigurno nije bila nepoznata, a kojom bi biskup mogao promijeniti emocionalno raspoloženje rulje i u njima izazvati samilost. Polikarp se, međutim, ne želi spasiti tehnikom utjecanja na kolektivno raspoloženje svjetine. S tribine, koju bismo danas nazvali počasnom lo žom, dolaze naredbe: „Poštuj...!“,„Zakuni se...!“,„Odreci se...!“,„Reci...“ Svejedno ka kvo je „punjenje“ tih naredbi – one su tipske. Međutim, u trenutku kad prokonzul traži da Polikarp kaže:„Udaljite ateiste“ (pri čemu se pod nevjernicima misli na krš ćansku manjinu kao otpadnike od službene vjere), osuđenik pristaje na igru zrcalna odraza i hrabro pokazujući pogledom prema gomili koja je došla promatrati njego vu muku, izgovara rečenicu koja se od njega tražila. Ta rečenica, međutim, dobiva novo značenje promjenom motrišta.„Udaljite ateiste“ – kaže Polikarp i to se sada odnosi na okupljene. Zrcaljenje se nastavlja i nakon dovršetka brutalnoga čina: on koji je odbio prinijeti žrtvu caru i rimskim bogovima, i zbog toga je mučen i ubijen, u opisima iz kršćanske perspektive zadobiva ljepotu upravo mučenjem:„Mučenik Po likarp je kao divna i ugodna žrtva.“ U samim opisima prizora mučenja 10 naći ćemo mirakuloznih potankosti, ali ispod interpretacija koje mogu biti dvojbene otkrivaju se i elementi za procjenu angažmana publike, koja dobiva priliku – kao kolektivno tijelo – zauzeti stav gospodara i majstora ceremonijala što pripada klasi koja nadila zi prosječan socijalni status pojedinačnoga gledatelja kao „maloga, običnog čovjeka“. Rulja traži da se na Polikarpa pusti lav, ali im predstavnik gradske vlasti objašnjava da su u međuvremenu zabranjene predstave s lavovima. Tada oni traže da se osu đenika spali, a kako ni za to nisu spremni praktični uvjeti, gledatelji napuštaju tribi ne i odlaze u grad po „scenografiju“ smaknuća. Gledatelji su, slučajno ili ne, upravo u trenutku kad Carstvo počinje uvoditi zabrane za neke od popularnih okrutnosti, svoju pasivnu gledateljsku kompetenciju pretvorili u aktivnu izvođačku kompetenciju : pronašli su drvo za lomaču i ostale rekvizite mučenja te ih donijeli osobno u arenu. 10 Usp. npr. Alban Butler,„Saint Polycarp, Bishop of Smyrna, Martyr“, u: The Lives of the Fathers, Martyrs and Other Principal Saints , vol. 1, D. & J. Sadlier & Company, New York, 1864.;„Sveti Polikarp iz Smirne, biskup i mučenik“, dostupno na: http://sveci.net/index.php/component/ content/article/2-uncategorised/723-sveti-polikarp-iz-smirne.
RkJQdWJsaXNoZXIy NjQyNzA=