Nova Istra
146 PATNJA Sibila PETLEVSKI kestracija autentičnih glasova svjedokā rukopis u filozofskom smislu čini ranjivim, otvara ga za svu složenost epistemoloških problema vezanih uz svjedočenje. Don Juan u ratu ne govori kao tekst, nego kao persona; to nije knjiga svjedočenja, nego knjiga-svjedok – živa, aktualna i uznemirujuća , svetogrdna i brutalno istinita u osu di zločina neprekidnim srazovima perspektiva počiniteljā zločina i njihovih žrtava. Dobro je u tome smislu prisjetiti se Kantova primjera: Ako počnem spremati putnu torbu u vašoj prisutnosti, a nemam namjeru otići, tada vas namjerno obma njujem, dajući vam indicije koje upućuju na to da se spremam na odlazak. Ali ja vas ne tražim da to zapazite i ne pozivam vas da shvatite što činim. Nasuprot tome, ako vam kažem„Napuštam ovaj grad“ (laž) ili „Ne brini se ako me sutra ne nađeš u ovo me gradu“ (namjerno zbunjujuća izjava), ja vas time što kažem pozivam da me razu mijete i da mi vjerujete. Time preuzimam odgovornost za istinitost i vjerodostojnost svoje tvrdnje. Kantovsko davanje povjerenja riječima drugoga čovjeka u svakodnevici nas stavlja u problematičnu situaciju jer ljudi lažu zbog različitih razloga. Epistemo loška ranjivost svjedočenja ipak ne nastaje samo u prostoru preuzimanja odgovor nosti i ukazivanja povjerenja. Vjerovati u izgovoreno sa strane slušatelja znači pripi sati autoritet govorniku. Ali kakav autoritet imaju mrtvi? Govore li dovoljno njihova mrtva, masakrirana tijela? Ili nas ona ničim ne pozivaju da ih razumijemo i da im vjerujemo? Samo živi svjedoče i mi dajemo povjerenje njihovim riječima. Medijsko ili dnevnopolitičko osnaživanje autoriteta onoga koji svjedoči može u određenom trenutku dati riječ egzekutoru, pripremiti teren za (samo)opravdavanje krvnika. Ali dok je prvi moderni don Juan, onaj Molièreov, vratolomnim sofizmima izvlačio ono najgore iz svojih žrtava i služio kao lakmus-papir za prikazivanje njihovih licemjer no skrivenih poroka, dotle vojni časnik, intelektualac na samrti, pedofil i zločinac iz Armaninijeva Don Juana u ratu , svoju prepisku sa Sucem uzalud maskira u književ nu retoriku. Njegovi su sofizmi iz etičkoga motrišta bijedni i lakše bi bilo s takvim govorom u prvome licu obračunati se na pojedinačnom primjeru konkretnoga zlo činca kojega ne stiže pravda jer umire prirodnom smrću. Ono što istinski pogađa čitatelja Armaninijeve knjige jest kad shvati da je tekst samoopravdanja ratnoga zlo činca u isto vrijeme i tekst društva koje pripisuje autoritet zločincu i daje mu pravo na tumačenje „istine“ koju više ne mogu svjedočiti mrtvi. Iza takvog kulturološkog relativiziranja zločina možda stoji neka pasionarnost (rus. пассионарность ),„bio kemijska energija volje za dominacijom“ kao mjera etničkoga vitaliteta, koja djeluje onkraj kategorija morala i koja se – prema Levu Gumiljovu, ruskome antropologu, javlja kao arbitrarna i nepredvidljiva erupcija u biosferi zbog koje neki narodi, po put nomadskih, raštrkanih mongolskih plemena u 11. i 12. stoljeću, ulaze u „fazu energetskog pregrijavanja“ i jašu u neshvatljive, krvave osvajačke pohode. Fjodorov
RkJQdWJsaXNoZXIy NjQyNzA=