Nova Istra
143 Sibila PETLEVSKI PATNJA Propitujući donhuanske (ali i donkihotovske) teme ukorijenjene u književnoj pod(svijesti) Zapada, Armaninijev Don Juan u ratu zapravo progovara o novovje kovnom padu u svijet čistoga nasilja, u kojemu, autorovim riječima, a na tragu don kihotovštine „sama povijest događanja svjedoči o padu u ludilo, o zaboravu svake prave viteške geste, najprije prema protivnicima, ženama, djeci, starcima ili politički obespravljenima“. Armanini se već bavio temom holokausta, upuštajući se u analizu čovječanstva kao „kolektivnog tijela bez pamćenja“. Sada pak, u novome rukopisu, otvara se tema nasilja dominantnim narativima poput onoga medijskog. Nasilju se pristupa kao ratnoj, ali i kao medijskoj manipulaciji narativima. Armanini piše knjigu Don Juan u ratu kao „Knjigu Sudaca“, filozofsko-romanes kno istraživanje snage i podbačaja svjedočenja. Autor se pritom referira neposred no na stradanja i zločine u Bosni, koje glavni lik istražuje, uz posredno, ali zato ne i manje jasno izvedeno tematiziranje posttraumatskog sindroma hrvatske savjesti. U uvodnim fragmentima – među filozofemima i teorijskim natuknicama koje čitatelje uvode u transmoderni žanr knjige – nalazi se izvrsna odrednica kojom autor una prijed određuje (ali ne i omeđuje) čitateljski horizont očekivanja: „Nasilje kao aktualnopolitička, ali i kao medijska intervencija, kao interaktivni do gađaji, u rudnicima, u napuštenim tvornicama, kao ratnim klaonicama, tematizacija Mrožekove Klaonice u novom kontekstu, tematizacije teme nasilja u muzejima (fo tografije ) i na grobljima; tematizacija ‘vampirizma’ 21. stoljeća kroz razne vremenske slojeve, kroz različite rukopise koji dolaze u ruke sucu dok istražuje zločine u Bosni. Tekstualni fragmentni, zvukovi, dijelovi biografija iz različitih perioda novije povije sti, u Bosni, u Rusiji, u Hrvatskoj itd. Dokumentarizam kao indirektna metoda, ali i kao direktan citat. Arhivski materijali, rukopisni nalazi, citati iz novina, dakle stili stički odvagana putovanja unazad i unaprijed, kroz zadane situacije ali i kroz mnoga pitanja na temu navodne prošlosti koja je zaboravljena ili manipulirana novijim me dijskim ili diskurzivnim praksama ideologa, povjesničara, dokumentarista. Pitanja o tome kako se stvara povijest, ali i kako se kaos političke realnosti pretvara u korektne i korektivne narative. ‘Politička korektnost’ (engl. political correctness ) kao ideološki mit 20. vijeka koji odlučuje o sudbini ljudi u 21. vijeku kao našoj ‘boljoj budućnosti’. Heterogeni tekstualni fragmenti, od antike do danas u kontekstu ne jedne priče nego više njih kroz različite pa i kontradiktorne povijesne naracije“. 7 Armaninijev rukopis odlikuje inovativnost u pristupu žanru. U Cervantesu i holo- kaustu , kao studiji koja je, u neku ruku, utrla put za Don Juana u ratu , autor je pove zao postkolonijalnu kritiku s filozofijom književnosti, dok je u Don Juanu Armanini 7 Svi citati iz Armaninijeva Don Juana u ratu navode se prema rukopisu knjige priređene za tisak.
RkJQdWJsaXNoZXIy NjQyNzA=