Nova Istra
227 Žarko PAIĆ STUDIJE, OGLEDI I ZAPISCI uopće koji preživljava i doba ravnodušnosti pred ljepotom. Matthew Biro pokazuje da je pronalazak berlinske Dade bio prototip kibernetike i njezine fikcije-realnosti kao što je figura kiborga . Tijelo se više ne razumije prirodnim nastavkom ljudske anatomije u smislu antropologijske teorije medija. Već je prva intervencija dada- izma bila odlučna za ono što će biti glavnim problemom suvremene umjetnosti u 21. stoljeću. To više nipošto nije bavljenje politikom ili religijom u smislu nadomje- sne referencije umjesto nestalih pojmova estetike. Budući da je pojam prirode u 20. stoljeću nakon kvantne teorije u fizici i Einsteinovim prijelomnim jednadžbama o zakrivljenosti svemira te univerzalnoj teoriji relativnosti izgubio tajnovit plan bo- žanske transcendencije te je nadomješten multiperspektivnim polazištima decentri- ranoga subjekta, tijelo se više ne može shvaćati esencijalistički kao vječna supstancija prirode. Ono se rasprirodnjuje u tehničkim dispozitivima konstrukcije onoga što nadilazi razliku životinje i čovjeka u odnosu na „Velikog Trećega“. Tijelo kao stroj sada postaje stroj novoga života koji se razlikuje od ovoga života „ovdje“ i „sada“ po tome što je eksperimentalan i nadomjestiv. I u toj nadomjestivosti koja više nije puka reprodukcija izvornika odvija se čitava avantura suvremene umjetnosti u doba novih medija. Kiborg rođen u berlinskome dadaizmu, prema Birou, nosi značajke upravo ovoga vremena. A to su: (1) hibridnost, (2) primitivizam i (3) identitet. 17 Što je to ludo u onoj kineskoj prispodobi o kupnji mačke zajedno s njezinim re- pom? Sjetimo se Hegela i njegove apsolutne ironije, a ne nipošto „slaboga mišljenja“ Kierkegaarda koji je na Hegelu „parazitirao“ rastemeljenjem grandiozne veličajnosti jedne filozofijske gigantomahije. Na jednome mjestu predavanja „Osnovnih crta fi- lozofije prava“ ( Grundlinien der Philosophie des Rechts ) obrazlaže se razlika između organizma kao funkcije totaliteta tijela i organizma kao sklopa organa samoga tije- la. 18 Gledajući „odozdo“, organi su samostalni, svaki ima svoju funkciju u tijelu, ali ne mogu se izolirati jer je tijelo totalitet, što je jasno i Bogu i mahnitome stvoru. U kažnjavanju zločinca koji je ubio čovjeka zbog koristoljublja pravni poredak države postupao bi, naime, sumjerljivo težini zločina i načinu izvršenja zlodjela. Oko za oko, zub za zub, kako glasi ona biblijska. Pa bi zločincu koji je tog i tog čovjeka lišio života pravedna kazna bila, primjerice, odsijecanje ruke ili glave, ako je ubojstvo bilo izvedeno tako okrutno. Uglavnom, Hegelov argument protiv običajnosti ( Sittllich- keit ) predmodernih plemenskih zajednica i njihova kažanjavanja zločina načelom jednakosti jest moderno načelo totaliteta ljudskoga dostojanstva u smislu njegove 17 Matthew Biro, The Dada Cyborg: Visions of the New Human inWeimar Berlin , Minneapolis – Lon- don: University of Minnesota Press, 2009., str. 10. 18 Georg W. F. Hegel, „Grundlinien der Philosophie des Rechts“, u: Werke in 20 Bänden , 8. izd., sv. VII, Frankfurt/M.: Suhrkamp, 2004.
RkJQdWJsaXNoZXIy NjQyNzA=