Nova Istra
584 KRITIČKI PRISTUPI I OSVRTI Andrea Zorka KINDA-BERLAKOVIĆ Gradišću, dvojezične škole, emisije za hrvatsku manjinu u Gradišću na radiju i tele- viziji i sl. Godine 1976. pokreće snažnu akciju protiv brojidbe manjinskoga pučan- stva u Austriji, naslućujući u toj brojidbi nakanu reduciranja državnih obveza prema narodnim manjinama. Ovakva atmosfera snažno je djelovala na mladoga autora, svjesnoga borca za prava gradišćanskih Hrvata. U ovome burnom vremenu nastaje Čenarova prva pjesnička zbirka „misi misli“, koju autor knjige predstavlja u poglavlju „misi misli“ – knjiga prekretnica u suvreme- nome pjesništvu gradišćanskih Hrvata , svrstavajući je kao „avangardno djelo suvre- mene gradišćanskohrvatske književnosti“ u korpus hrvatske čakavske lirike. Knjiga je objavljena godine 1983. i predstavlja prekid s tradicijom pisanja u rimovanim stihovima te dotad ustaljenim formama. Ipak, nije došlo do potpunoga raskida s tradicijom jer Čenar sadržajno nastavlja put svojih prethodnika, poglavito Mate Meršića Miloradića i Augustina Blazovića, a to su teme vezane uz hrvatski narod u borbi opstanak, životne, ljubavne, refleksivne i svakidašnje teme. U tim pjesmama nema nepotrebnog opisivanja. Autor se ogra- ničuje na najpotrebnije riječi, stvarajući tako jednostavnu i upečatljivu konkretnost. U ovoj se zbirci okušava se i u zornoj poeziji. Predstavljajući konkretnu i vizualnu poeziju iz svjetske literature – koja je imala sljedbenike i u hrvatskoj književnosti – autor u poglavlju Jurica Čenar i modernistički književni pravci ističe i ovaj utjecaj u književnom stvaranju Jurice Čenara, ne želeći pritom ni malo umanjiti značaj utje- caja Bečke grupe, no opet naglašavajući kako se Čenarov poetski diskurs ne smije vrednovati samo u okvirima gradišćanskohrvatske i austrijske književnosti, već u okvirima cjelokupne hrvatske trodijalektalne književnosti u kojoj mu pripada viso- ko mjesto. U zbirci „Mi svi“, objavljenoj godine 1992., autor se knjige posvećuje Čenarovim grafičkim pjesmama, ističući pjesmu „Hrvati“ kao „jednu od najboljih rodoljubnih pjesama suvremene hrvatske poezije“. Godine 2006. izlazi Čenarova zbirka „Posve- te“ koju je izdao sam autor u skromnoj nakladi od 300 primjeraka, a svaki nosi vlastiti rukom pjesnika napisani broj. Prema tehničkom i grafičkom obliku, Vid- marović zbirku svrstava u post-postmodernizam, dok u sadržaju ističe autorovu „... sjajnu imaginaciju, ali i ono što čini njegov rukopis posebnim: vezanost uz tradiciju. U ovom slučaju ta se vezanost očituje kroz miloradićevsko posvećivanje pjesama prijateljima i uglednim sunarodnjacima.“ U toj zbirci Čenar, uz uobičajenu igru je- zikom, potvrđuje gipkost čakavskoga idioma u Gradišću, a stvara i nove oblike riječi istražujući izražajne mogućnosti gradišćanskohrvatskoga čakavskog književnog je- zika. Posebnost ove zbirke jest i u tomu što se autor igra „na predmetno-tematskoj razini, ozbiljne stvari iskazuje kroz doskočicu, prigodne pjesme pretvara u ozbiljne književne poruke“.
RkJQdWJsaXNoZXIy NjQyNzA=