Nova Istra
517 Zvane ČRNJA PRILOZI O ZAVIČAJU kao i za druge svrhe, sada se sve to ponovo zaoštrilo te je izazvalo posljedice koje su ponekad dramatične i radi kojih je kategorička i principijelna intervencija najviših državnih organa postala neophodnom. Kao što je poznato, nasilna talijanizacija hrvatskih prezimena u Istri izvršena je u doba najtežeg fašističkog terora. U to je doba, na primjer, strijeljan Vladimir Gortan te kao što je Gortanovu ubojstvu fašizam dao privid „zakonitosti“, tako je isto postupio i s promjenama prezimena, pa su u matičnim knjigama, na bazi pred- viđenih procedura, u vezi s tim izvršene sve formalno-pravne radnje. U toj rigo- rozno sprovedenoj pravnoj proceduri nedostajao je, međutim, najvažniji, najbitniji element, a to je sloboda izbora i opredjeljenja, sloboda izjašnjavanja stotina tisuća onih kojih su se te izmjene neposredno ticale te je faktičko stanje koje smo 1945. zatekli u istarskim matičnim knjigama već iz tog razloga nelegalno. Zanemarujući tu važnu okolnost i primjenjujući postojeće zakonske propise strogo formalistički i restriktivno, odgovarajuće administrativne službe u istarskam općinama uporno odbijaju svaku raspravu o karakteru fašističkih intervencija u matičnim knjigama te sve formalno-pravne provedbe u njima uzimaju kao isključivu zakonsku osnovicu za utvrđivanje osobnog identiteta građana. Na taj način se autentična hrvatska prezi- mena via facti i u našem sistemu proglašuju nezakonitima. Apsurdno i nevjerojatno! Pred našim očima ponovno djeluju instrumenti kojima je bio cilj da opovrgnu ideju o pripadnosti Istre hrvatskom i južnoslavenskom civilizacijskom prostoru! Objektivna pravna i pravnofilozofska analiza te problematike otkriva da je pos- tupak istarskih matičnih ureda u eklatantnoj suprotnosti s Ustavom SFRJ i s Usta- vom SRH, jer naši ustavi svojim duhom i idejnom impostacijom oštro zabranjuju reprodukciju bilo kakvog fašističkog nasilja, ma u kom obliku se ono pojavljivalo, i jer – s druge strane – ozakonjuju sve tekovine narodnooslobodilačke borbe i re- volucije narodā i narodnostī Jugoslavije, a jedna je od njih i „Naredba o ukidanju i brisanju svih potalijančenih naziva, imena i prezimena“ koju je pod brojem 847/44 dana 3. IX. 1944. izdao Oblasni NOO za Istru kao najviši i zakoniti organ na- rodne vlasti u tome dijelu naše zemlje. Zamemarivanje te Naredbe, samo zato što do pripojenja Istre Jugoslaviji nije bilo vremena i mogućnosti da se ona i formalno provede u matičnim knjigama, protuustavni je čin par excellence i predstavlja aro- gantno birokratsko vrijeđanje istarske revolucije i svih njenih žrtava. Osim toga, u Ustavu SFRJ avnojevski je internacionalizam fiksiran kao jedan od temeljnih princi- pa života u našoj višenacionalnoj zajednici. Proglašavajući apsolutnu jednakost svih narodnosnih, etničkih i jezičkih skupina, Ustav izričito zabranjuje svako nasilje nad bilo kojim fenomenom bića ili kulture jednoga naroda. Stoga se po duhu našega Ustava ni s tog stanovišta ne može prihvatiti postojeća praksa istarskih općinskih administracija u vezi s prezimenima u Istri, jer fašističko nasilje provedeno krajem
RkJQdWJsaXNoZXIy NjQyNzA=