Nova Istra

494 HRVATI I UKRAJINCI Oleh HIRNYK 1948. raskinuo odnose sa Staljinovim Sovjetskim Savezom i prionuo izgradnji vlas- tita modela jugoslavenskog„socijalizma s ljudskim licem“. Međutim, formalno raski- nuvši s Rusijom, Tito je ostao duhovno ovisan o njenoj totalitarnoj politici, koja je apologeta dobila u osobi Slobodana Miloševića za vrijeme raspada Jugoslavije. Začuđuju nezgrapna upozorenja Solovjeva glede budućih mogućih suparnika Rusije u borbi za Carigrad i nadzor nad balkanskim prostorom. Čini se kao da znameniti (izvanredan) ruski filozof zaboravlja odakle su došli kršćanski sveci, sveti slavenski prosvjetitelji Ćiril i Metod, i čitava slavenska pismenost (glagoljica i ćiri- lica), kada ove narode naziva „manje nadarenima“! Posebno je upečatljivo potpuno proturječje ovoga filozofa: s jedne strane, Rusiju „poziva“ da se oslobodi „slijepoga nacionalizma“, s druge, pak, da neskromno gradi planove o zauzimanju „drugoga Rima“, a moguće, podsvjesno, i „prvoga“. (Pa zašto ne bi, zar apetit ne dolazi jedući?). Štoviše, upozorava da Rusiji prijete „čvršći u svojim ograničenim duhovnim cilje- vima“ Bugari, istodobno priznajući kako je Rusija u stanju „nemirnoga i slijepoga opskurizma“! Kolonijalna retorika Eva Thompson zato ima pravo tvrdeći da je za razliku od „obrambenog naciona- lizma“ agresivni, to jest „ekspanzivni nacionalizam“ usmjeren pretežno prema van, i zbog toga „manje svjestan vlastita šovinizma i kolonijalnih težnji“. 51 Jednako tako čudnim se doima opis koji Solovjev daje o „europejstvu“ Petra I., koji kao da je odu- stao od „slijepog nacionalizma Moskve“ i krenuo europskim putem„prosvijetljenog patriotizma“. 52 Suvišno je podsjećati na to kako su „prosvijetljeni patriotizam“ eu- ropskoga obrasca osjetile Ukrajina, Bjelorusija i drugi narodi koje je kolonizirala tadašnja Rusija. Recimo i to da se Solovjev ipak odvažio kritizirati kolonijalnu politiku rusifika- cije, nazivajući je „gnjusnom“, istini za volju samo u odnosu prema Poljacima. Upo- zorava na izravnu vezu između politike rusifikacije i likvidacije Unijatske (grkoka- toličke) crkve, smatrajući to „doista nacionalnim grijehom, koji kao težak teret leži na savjesti Rusije i dovodi u pitanje njezinu moralnu snagu“. 53 Barem za to vrijedi zahvaliti Solovjevu, jer do sada nitko od Rusa nije upozorio na ovu duhovnu bolest Rusije. Međutim, iza demokratskih i snošljivih izjava ruskoga filozofa krije se tipično kolonijalna retorika koja proširenje ruskoga teritorija drži „nečim očevidnim, što 51 Е. Томпсон, 33. 52 В. Соловьев, 13. 53 В. Соловьев, 24.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjQyNzA=