Nova Istra
487 Oleh HIRNYK HRVATI I UKRAJINCI turnom dominacijom Zapada“, postkolonijalni studiji stavili su si u zadaću „istaći i subjektivne pristupe, ranije marginalizirane ili ugušene zapadnim kolonijalizmom, a to uključuje fundamentalnu kritiku zapadnih predodžbi o kulturnoj i rasnoj superiornosti“. 19 Postkolonijalna kritika povezuje se najprije s radovima Edwarda Saïda i njegovih sljedbenika – Gayatri Chakravorty Spivak i Homija K. Bhabhe, čije se teorije temelje na suprotstavljanju europskoj bijeloj rasi, dajući tako „rasnu obojenost“ njihovim postkolonijalnim shvaćanjima. Događalo se to da je u slavenskom svijetu najagresivnija bila (i jest) politika rus- koga imperijalizma, koja je vješto manipulirala „slavenofilskom idejom“, šireći na taj način sverusku kolonijalnu ideologiju na čitav slavenski prostor. Ruski kolonijali- zam postao je primjerom (u negativnom smislu riječi) i drugim narodima, najprije Srbima koji, nekritički „oponašajući“ rusku imperijalnu politiku, nisu uspjeli izgra- diti normalne odnose s najbližim susjedima. U nesavladivoj želji za velikosrpskom hegemonijom na cijelom balkanskom i okolnom prostoru, oni su pokopali realnu mogućnost osnutka južnoslavenske kon- federacije. Bez razumijevanja prirode ruskoga kolonijalizma, koji potvrđuje priču o prisutnosti Rusije ne samo na osvojenim teritorijima (Ukrajina) nego i na teri- torijima koje je Rusija uključila u planove budućega „dobrovoljnog pripajanja“ (tzv. „balkansko pitanje“), nije moguće razumjeti tragične povijesne stranice ni Ukrajine ni Hrvatske. Kolonijalizam Na posebnost ruskoga kolonijalizma više je puta upozoravao istaknuti ukrajinski povjesničar Jaroslav Daškevyč, uvjetno izdvajajući „‘europski i azijski tip kolonijaliz- ma’ ruskoga imperija“. 20 Međutim, prvi je put problematiku ruskoga kolonijalizma unutar postkolonijalnog diskursa istaknula američka istraživačica poljskoga podri- jetla Ewa M. Thompson u istraživanju „Imperial Knowledge, Russian Literature and Colonialism“ (2006.). 21 Priznajući neosporne zasluge Edwarda Saïda, čije je istraživanje „Orientalism“ (Orijentalizam, 1979.) 22 „teoriji i istraživanjima postkolonijalizma (dalo) impuls i 19 Л. Філіпс, „Постколоніальне“ u: Енциклопедія постмодернізму , Основи, Київ, 2003., 323. Tradicionalno se pojam„kolonijalizam“ povezuje s „ekonomskom i kulturnom hegemonijom Zapada“. 20 Я. Дашкевич, „...Учи неложними устами cказати правду“: Iсторичної есеїстикa , Темпора, Київ, 2011., 153. 21 Ukrajinsko izdanje: Е. Томпсон, Трубадури імперії. Російська література і колоніалізм , Основи, Київ, 2008. (E.Thompson, Trubaduri imperije. Ruska književnost i kolonijalizam , Osno- ve, Kijev, 2008.) 22 Vidi ukrajinsko izdanje: Е. В. Саїд, Орієнтaлізм , Основи, Київ, 2001.
RkJQdWJsaXNoZXIy NjQyNzA=