Nova Istra

478 U SPOMEN: GORAN STARČEVIĆ Goran STARČEVIĆ Prijateljstvo je doista utemeljujući mit grčke demokracije. Svaki mit o utemelje- nju, sada već znamo, počiva na nekoj feničanskoj laži. Nasuprot tome, prijateljstvo kakvim ga vidi Hamvas, pročišćeno od svih drugih, pa tako i političkih primjesa, posljednji je ostatak arhajskoga ethosa, tj. jedini preostali odjek klasičnih vremena. Prijateljstvo je zapravo podsjetnik na zlatno doba čovječanstva. Ono je istovremeno herojsko, intimno, duhovno i agonalno iskustvo, iskustvo koje je u arhajska vremena bilo, kako bismo i danas rekli, klasičan način iskupljenja čovjekova života i smisao same čovječnosti. Prijateljstvo, kaže Hamvas, započinje stupanjem u idilični svijet „zlatnoga doba“, u svijet duboke tišine, potpunoga mira i neuznemirenosti žudnjama i strastima. Ljubav i sreća se u tom svijetu zadržavaju jedino na trenutak, ali prijatelj- stvo u njemu boravi za svô vrijeme svoga trajanja. Moderni homo politicus upravo zato toliko žudi za iskupljujućom, danas bismo rekli mesijanskom snagom prijateljstva. Prijateljstvo, međutim, nadvisuje svaku po- litičku moć i svaki mesijanizam. Ono se ne može instrumentalizirati, jer se javlja jedino među istinskim prijateljima. Prvo ne može biti posljednje. Upravo zato, smi- sao politike prijateljstva nije ništa drugo nego emancipacija prijateljstva od ograni- čenja koje pred njega postavljaju demoni povijesti, glupost politike, i oholost znanja. Hamvasevim riječima: „ Za humani svijet, prijateljstvo je oduvijek bilo i bit će klasičan način života. Prija- teljstvo nadilazi zbunjujuću iracionalnost čovjekova bića, koju zovu nekim neobjašnjivim realitetom, i razrješava život na poetski način. Kažu da nas ljubav često čini pjesnicima. Prijateljstvo poetičnim čini cijeli život. U prijateljstvu život postaje poezijom .“ 42 Hamvas, poznato je, nije vjerovao u prijateljstvo između muškarca i žene, „dvije najveće suprotnosti u univerzumu“, baš kao što Carl Schmitt nije vjerovao u prija- teljstvo među narodima. To, međutim, ne znači da su oni bili u pravu. 2013. 42 Isto, str. 5

RkJQdWJsaXNoZXIy NjQyNzA=