Nova Istra

404 PRILOZI O ZAVIČAJU Miodrag KALČIĆ ljetno kino u Areni nazvano„Revija stranog filma“ (kakvo je već postojalo za vrijeme fašizma pod nazivom „Revija premijernih filmova“ 4 petnaest godina ranije, od 18. lipnja do 28. kolovoza 1938.; dakle, budimo pravedni, riječ je o Rotarovu plagijatu (u puljskim i jugoslavenskim uvjetima) s projekcijama standardnih stranih filmovi koji su se tada našli u distribuciji domaće, centralizirane jugoslavenske kino-mreže kao prvi međunarodni puljski filmski festival, kako bi lažno pridobio međunarodno obilježje i pribrojio si godinu starosti više (uzgred, upitno je i to je li prvi festival uistinu prvi, zbog revijalnog karaktera!?), što su neki značajni (domaći i strani) web- portali preuzeli kao normalnu, nesumnjivu činjenicu sa službene festivalske inter- netske stranice i iz kataloga. Osim toga, Orson Welles i Yul Brynner nisu nikada bili na puljskome festivalu, ni u Areni, niti će, kako zasad stvari stoje, ikada doći... Posljednje dvije-tri godine festivalskim neznalcima (ravnateljima, izbornicima, voditeljima, organizatorima, umjetničkim savjetnicima, festivalskim i upravnim vijećnicima, filmskim djelatnicima, suradnicima...) nije bilo dovoljno uvaljivanja prve „smotre međunarodne kinematografije“ iz 1953. (ljetnoga kina) u nepostojeću puljsku festivalsku povijest (premda ih povijesne, kinematografske, festivalske i svake druge činjenice opovrgavaju, njihova taština ne miruje), već nastavljaju s neistinitim festivalskim epitetima: „Najstariji je to nacionalni festival na svijetu, a i festival s najvećim prosječnim brojem gledatelja po pojedinom filmu, što je zasluga ogromnog gledališta u Areni...“ 5 Niti je najstariji nacionalni festival (gotovo dvije trećine postojanja uopće nije bio nacionalan; autor ne razlikuje elementarne pojmove, naciju od države), niti postoje barem neki relevantni pokazatelji prema kojima bi to bio „festival s najvećim prosječnim brojem gledatelja po pojedinom filmu“ (notorna konstrukcija; bilo bi lijepo znati koji je to festival iza pulskoga). „Dvadeset godina prije višenacionalnoga pulskoga, riječ je, dakle, o 1934. godini, na najstarijem filmskom festivalu, onome u Veneciji (započet 1932.), usporedo s međunarodnim programom tekao je i natjecateljski nacionalni, talijanski program (do 1942.) s nagradama Coppa Mussolini za najbolji talijanski film, Coppa Volpi za najbolje talijansko glumačko ostvarenje (zaslužna dobitnica te fašističke prestižne nagrade, Premio per la migliore attrice italiana dell’anno , 1941. godine je i ‘naša’ Puljanka, prezimenodavateljica jedinoga pulskoga kina, Alida Valli) i mnogim 4 Miodrag Kalčić: „Kinematografija je prije 72 godine ušla među rimske arkade; Novi prilozi za filmsku povijest Pule: na današnji dan, 18. lipnja 1938., održana je prva filmska projekcija u Areni“, Glas Istre , 18. lipnja 2010. 5 Tomislav Kurelec: „O festivalu: Kratka povijest“, http://pulafilmfestival.hr/61-film-festival-in- pula/o-festivalu/, 1. 7. 2013. Ispodprosječni, patetični tekstuljak, očigledan naručeni panegirik, vrvi proizvoljnostima i neistinama, ne samo u gore citiranom izvatku, na kojega se doista nema potrebe osvrtati.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjQyNzA=