Nova Istra
400 Miodrag KALČIĆ, Pula VATROMETNA PULA „U Puli gotovo sve je već postojalo, svega je bilo, sve se već zbilo...“ PROSLOV Pula stane u tri riječi (kronološki): Arena (amfiteatar), Uljanik (Arsenal, Scoglio Olivi), Festival (film). 1 Svaka izravno asocira na Pulu, gotovo zamjenjuje grad; uklo- nimo li bilo koju, Pula je okrnjena, invalidna, neprepoznatljiva, uklonimo li sve tri, urbane Pule nestaje, iščezava gradsko obličje i pretvara se u (negdanje srednjovje- kovno) ribarsko mjestašce (u zamišljenoj sadašnjosti, poput mnogih sličnih, ljupko istarsko selo zimi i glupa turistička destinacija ljeti). Njihove pak dvojne kombi- nacije: Arena i brodogradilište s (noću osvijetljenim) dizalicama usred luke tvore jedinstvenu vedutu srednjoeuropskoga grada (mediteranske klime) na Jadranu; bro- dogradnja i film, daleko više raniji jugoslavenski negoli današnji hrvatski, pronose Pulu svijetom; a Arena i film stvaraju osebujan filmski festival. Zamislimo Pulu bez Arene 2 (na filmu i u književnosti sasvim moguća scenaris- 1 Proslov uvodu („Kinematografska i filmska Pula do 1947. godine“) uz višesveščani projekt autora Miodraga Kalčića, u pripremi pod naslovom „VATROMETNA PULA: Kronika pulskih film- skih festivala“ (I. dio). Prva se knjiga očekuje sredinom 2015. godine. ( Op. ur. ) 2 Puljska je Arena, u sadašnjim okolnostima, zahvaljujući prije svega beskrajnom nemaru gradskih vlasti (zajedno s regionalnom strankom na vlasti), indolenciji građanskih inicijativa (svih mogućih, starih i novih, gradskih, polugradskih i malograđanskih udruga, povijesnih, kulturnih, umjetnič-
RkJQdWJsaXNoZXIy NjQyNzA=