Nova Istra

103 Božidar CVENČEK IVO ANDRIĆ smo naveli, okrenut sebi, nutrini i tu nema govora o optimalnoj projekciji 3 budućno- sti. U posljednjem se stihu pjesnik koristi zanimljivom riječju, dakako, posrijedi je pridjev ili jezična konstrukcija tavno . Pretpostavka je da riječ tavno zapravo označava pridjev tamno, što možemo potvrditi promjenom mn/ > /vn/ I /mil , što upućuje na to da se Andrić koristio riječima dijalektalnoga ili arhaičnoga podrijetla. U su- protnome, bila bi riječ o jezičnoj konstrukciji u kojoj pjesnik spaja pridjeve tamno i davno dobivši hapaks. Kako god bilo, kraj pjesme tipičan je za epohu u kojoj pjesnik stvara i zaista (osim slobodna stiha) ni u ovoj pjesmi ne nalazimo avangardističkih tendencija. Premda u dosad navedenim pjesmama postoji stanovito opiranje tradi- ciji, ipak je riječ o pjesmama koje čuvaju mnogo više značajka simbolizma i, čak, im- presionizma negoli otpora, koji će tek avangardistički pravci književnosti donijeti u skoroj budućnosti. Evo sljedeće Andrićeve pjesme u ovomu izboru... Potonulo Neki glas, miris neki i jedna lijepa zvijezda ne mogu noćas da dignu iz moje dubine sve što je bilo. Ovo mora da su mi popucali svi konci, lijepi konci, tanani, što vezahu mene za moje Juče. Ne drže konci. U dubini svojoj osjećam tegobu mrtvog Lane i žalost zaborava. Od svih ružnih noći ovo mi dodje noć, kad zaboravih značenje svega. Pa ipak mutno slutim, da sve to ima drage i tužne veze sa onim, što je potonulo. Relativna sinestezija otvara hermeneutičku pjesničku sliku. Sâm je naslov indi- cija i ključ interpretacije pjesme. Naravno, motivi i tematske cjeline nastavljaju se i jasno je da u slučajevima stilske dominante pjesnik ne odstupa od duha vremena u kojemu stvara. Ponavlja se razbijanje forme, korištenjem slobodnoga stiha, no da- lje u eksperimentiranje pjesnik ne ide. Melankoličan pristup svakidašnjici i tmurna interpretacija ljudskoga života odaju modernistički pristup. Kao mnogi pjesnici u predmetnom almanahu, i Andrić je unekoliko slijedio Matoša. Istina, naša tadaš- nja književna kritika, ali i književno stvaralaštvo modernističkih tendencija kreću 3 Termin je Aleksandra Flakera.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjQyNzA=