209 Igor GAJIN KRITIČKI PRISTUPI I OSVRTI ka i kanonskih djela hrvatske književnosti sasvim opravdano asocirati na filmskoknjiževnu verziju intermedijalnih stilističkih i poetičkih studija kakve je svojedobno provodio Aleksandar Flaker, posebice kada je riječ o relacijama između književnosti i slikarstva. Osim što se na ovakav način studenti uče misliti književnost i kulturu intermedijalno i multimedijalno, što je posve u duhu postmodernog, ali i quorumaškog gledanja na suvremenu kulturu, a ujedno je i nastavak cjeloživotnih Removih interesa za intermedijalnu i intramedijalnu premreženost književnih tekstova, ovakav način prezentiranja povijesti hrvatske književnosti također je i manevar vraćanja mladih knjizi ili barem nagovor na konzumiranje teksta i tekstualnosti jer filmove nije dovoljno samo gledati, filmove treba i čitati. Za filmove su knjige najbolje 3D naočale jer knjige nisu samo resurs scenarija, nego su i izvor potrebnih znanja za produbljivanje značenja svih onih slika koje nam brzinom filmske vrpce protječu pred očima. Ali povrh svega, kruna Filma hrvatskoga roman zacijelo su uvršteni zapisi rasprava koje su studenti vodili na temu zadane lektire, dijaloškim se brain stormingom upuštajući u uistinu zanimljive i uzbudljive analize i interpretacije hrvatskih književnih klasika. Time ne samo da je osnaženo ranije spominjano načelo transparentnosti kao važan način demonstracije vrijednosti, smislenosti i opravdanosti studija književnosti, nego se i žanr ukoričenih predavanja iz tradicionalno monološkog koncepta razvija u (quorumaški) polilog. Za nekoliko desetljeća ove bismo dionice iz knjige Film hrvatskoga romana mogli čitati s nostalgijom kao dokument koji nas informira kako je – sudeći prema anketnim rezultatima koji se tradicionalno objavljuju u Noći knjige – možda posljednja generacija čitatelja književnosti u Hrvata mislila i razgovarala o pročitanome, pri čemu u ovom slučaju aluzije na Fahrenheit 451 nisu, naravno, dobrodošle, ali su sasvim dopuštene, pa čak i opravdane s obzirom na to kakva nam se potencijalna budućnost sprema. Igor Gajin, Osijek
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjc2NzM=