Nova Istra br. 3/2024

202 KAMERA ROMANA I ROMAN KAMERE EKRANSKI PROTUMAČENI DJECI ZOOM GENERACIJE Goran REM: Film hrvatskoga romana, Društvo hrvatskih književnika – ogranak slavonsko-baranjsko-srijemski, Osijek, 2021., 422 str. Ako je kultura – kako tvrde neki teoretičari – bojno polje, onda je Goran Rem veteran brojnih fronti, a da se u kulturi nose vojne uniforme, prsa mu se ne bi vidjela od tapiserije odlikovanja za zasluge u kulturnim borbama. Možemo ga zamisliti kao Clinta Eastwooda u filmu Vojničina: ne galami i ne zapovijeda, ali svojom tihom sentencioznošću postiže respekt, a u bazu dolazi prekaljen iskustvom rubnih područja te svojim znalačkim uvidom u teoriju i praksu vođenja kulturnih strategija zasjenjuje činovnike visokog kulturnog zapovjedništva iz dobro osiguranog bunkera statusa i funkcija, nerijetko više političkih, nego li kulturnih. Dok književni regruti kilave i sapliću se o gramatiku hrvatskoga jezika, Rem laganim trkom i raspoređenih snaga ispisuje maratonske kartice teksta, a postrojba kojoj je u misiji da ga slijedi sve voljnije će ga pratiti, nakon početnog otpora zbog nenaviklosti na teške književne i teorijske terene po kojima ih Rem vodi. Dok FAK-ovci zaliježu čim čuju, recimo, rafal Derridinih rečenica i mitraljesku kosidbu teorijom dekonstrukcije, Rem nonšalantno i nepognuto recitira kalibar i ubojitost postmodernih teoretičara, što je naročito korisno kada treba prepoznati ćorke iz dugih i kratkih cijevi suvremene hrvatske književnosti, za što danas čak i u stručnijoj recepciji malo tko ima izvježban sluh. Naime, na književnom je polju Goran Rem jedan od prvoboraca quorumaške poetike, a također je jedan od dvojice amblematskih predstavnika suvremenog osječkog pjesništva, uz Delimira Rešickog. U književnoj se znanosti, što se tiče teorije, Igor GAJIN, Osijek

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjc2NzM=