Nova Istra br. 2/2024

211 Vjekoslava JURDANA ZAVIČAJ Kako je Robert Peary otkrio Sjeverni pol? I takve tekstove prate ilustracije, fotografije i crteži. U zasebnoj rubrici Listak prikazuju se u kratkim tekstovima novosti i zanimljivosti u području istraživanja prirode i svijeta. Stoga promatrani Carevi časopisi nadilaze okvire isključivo književnog medija. Ipak, prvo su mjesto u časopisu imali književnoumjetnički, pretežito domoljubni sadržaji, i to u ruhu priče čiji su junaci bili siromasi i siročići koji se bore za svoj hrvatski identitet. Njihovi su autori urednik Viktor Car Emin i Rikard Katalinić Jeretov. Posebno valja istaknuti Vladimira Nazora čiji su tekstovi u Carevu časopisu pridonijeli razvoju hrvatske dječje priče općenito. Primjerice, Nazor u Mladom Hrvatu objavljuje znamenite priče: Bijeli jelen, Minji i Veli Jože koji izlazi u nekoliko nastavaka s iznimnim crtežima Saše Šantela. O tome Nazor svjedoči: „Nestrpljenjem očekivao se svaki novi broj Careva ‘Mladog Hrvata’; ilustrirane zgode i nezgode majmuna Floka budile su salve smijeha. Počeh onda i ja pisati baš za tu djecu u mojoj kući. Nastadoše tako ‘Bijeli jelen’, mali (reducirani) ‘Veli Jože’ i napokon ‘Minji’, taj okretni patuljčić s gvozdenim zubima i sa zlatnom dušom, koji osvoji potpuno srce ne samo kneginje Plavokose no i mojih nećakinja Marije i Nadice.“ Carevi časopisi Mladi Istranin i Mladi Hrvat duboko su i višestruko povezani s djelovanjem Družbe sv. Ćirila i Metoda za Istru. Naime, prilozi u Eminovu časopisu u skladu su s jednom od glavnih zadaća hrvatskoga narodnog preporoda u Istri, a to je utemeljenje i razvoj hrvatskoga školstva u Istri. Kako smo prethodno istaknuli, Emin je imao posebno važnu ulogu u Družbi. Stoga valja uočiti redovito objavljivanje članaka u časopisu Mladi Istranin / Mladi Hrvat o razvoju hrvatskoga školstva. I sam Emin bio je učitelj i književnik, koji djeluje u specifičnim istarskim okolnostima. U svojim je časopisima objavljivao kraće pripovijesti s temom o hrvatskome školstvu u Istri. I u tim pričama Car promiče (Družbine) hrvatske škole te mladim čitateljima upućuje poruku da su tuđinske škole najveći neprijatelji Hrvata u Istri. U tom okviru prikazuje i lik talijanaškog / talijanskog učitelja kao antagonista te se u tom prikazu očituje Eminov autorski odnos prema tome liku i funkciji koju taj lik ima, a koji su izravno povezani s Eminovim društvenim i političkim djelovanjem.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjc2NzM=