Nova Istra br. 1/2024

225 Biserka GOLEŠ GLASNOVIĆ KRITIČKI PRISTUPI I OSVRTI Možda preuzetno, ali Mrkela zna i drugu krajnost u kojoj slavni padaju u stvarnost. U uvodnoj priči o Taj Mahalu vrlo opušteno razgovaraju car i njegova supruga, zaključujući kako će je, da opravdaju toliki trošak u slavu još žive i tek druge supruge, proglasiti mrtvom, a ona će se maskirati u dekoraterku. U tom je tonu obraćanje svome dragom u pjesmi koja slijedi: kad zijevaš / kao pretinac si u tobolcu pamuka / nikad nisi tako mek / kao kad zijevaš / ne ne sličiš nikakvom caru... Botanički povod ovoj cjelini, osim u naslovu, pojavljuje se i u stihovima. Riječ je o pamuku, znanoj metafori mekoće. Poetskoj korespondenciji ja – ti u stihovima prethodi dijalog u uvodnom tekstu između nekih (ne)poznatih likova. Uvijek je to korespondencija muškarca i žene. U toj kontrastnoj rodovskoj strukturi, epskoj i lirskoj, sljubit će se i kontrastni stilovi, konkretizam i nadrealizam. Navodim primjer strukture Anđelika. Jesu li izgled i funkcija izabrane biljke važni za strukturu pjesme? Treba li poetske asocijacije i poruku pjesme povezivati s naslovljenom temom? Pitanja koja ne traže odgovor, već potiču, ne samo na istraživanje autorske poetike, već i na poglede u kojima je moguće rasuti svijet suvremenosti doživjeti u nekad izvornoj, a danas izgubljenoj cjelovitosti. U svijetu tehnologije, raznolikih napredaka, globalizacije, individualnog humanizma i čovjeka po mjeri samoga sebe odjednom se pred nama prostiru svjetovi zemaljskih vrtova u kojima se ponovno želi uspostaviti ravnoteža između čovjeka i krajolika. Navedeno je moguće prikazati na primjeru već spomenute cjeline Anđelika. Povod joj je robusna, a neugledna biljka anđelika čije je anđeosko ime posljedica njezine ljekovitosti, a ne izgleda. U epskom uvodu Descartes se odmrzava tj. oživljava i napušta svijet Snježne kraljice kako bi legao s kraljicom Elizabetom i eksperimentirao pogledima. Nakon te priče pjesnički iskaz stječe temelje za poetski govor u kojem se, pozivajući se na filozofa, protestira protiv lukavih i nemoralnih: ...i fućkaš novinare / koji plasirajući dezinformacije / o neukosti filozofa / o nemogućnosti iscjeljenja / korijenjem anđelike / u eteričnom ulju u tinkturi piva / i fućkaš ljekarnike / klanove dinastije korporacije / preprodavače obmanjivače… Pravi razlog, pa i rezultat, navedenog poetskoga govora jest ljubav kao najdjelotvorniji i najljekovitiji ljudski osjećaj. Ljubav u kojoj je Ofelija spašena, u kojoj je Medeja oprostila, u kojoj su se lipa i hrast zaručili... Pjesničko promicanje sretne ljubavi u metaforičkom smislu oslanja se na očekivane metafore. Ljubav i zaljubljenost sveprisutne su, bez obzira na to o kojoj je biljnoj vrsti riječ u pjesničkim strukturama, postajući živi hram kojem se dvoje zaljubljenih klanjaju. Cvijet maka simbolizira njezinu ljepotu. Motar, samonikli grmičak s morskih obala, poticaj je za ponovno isticanje ljubavi koja traži samo minimalna materijalna dobra, ali ne traži ni više ni manje nego najpotpuniju ljubav. Svjetovna ljubav, uz pomoć spoznavanja biljnog svijeta, nastoji se pretvoriti u panteističku ljubav, tako da se pokloni tom divnom svijetu, da ga usvoji u njegovim zakonitostima i primi-

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjc2NzM=