Nova Istra
85 Maciej CZERWIŃSKI , Krakow (Poljska) PUTOVANJE NA JUG. ŠOLJANOVE VARIJACIJE „ Sva putovanja Šoljanovih junaka završavaju kobno i loše, ne rješavaju ni- kakav problem. Protagonisti ne dolaze ni do kakvih zaključaka, ne nalaze smisao života... Osim beznađa, sve Šoljanove junake povezuje još jedna stvar – odredište njihova putovanja. Put uvijek vodi na jug... Jug treba shvatiti ši- roko, kao Mediteran. Mediteran je višestruko kodiran kulturni prostor. Pro- stor bujne vegetacije i života, ali i strasti, nagomilanja povijesti i kulturnih oblika koji se preklapaju, nadograđuju jedni na druge, koji su mrtvi spome- nici čovjekovih previranja... Stoga Mediteran – kao mitsko mjesto, mjesto legede, priče, predaje – bolje pamti prošlost nego druge regije, gdje su ostaci prošlosti nestali. No, osim znakova Mediterana, kao što su morska pučina, sunce, masline i vino, tu je i nasilje, patnja, zlo. Hrvatska je kultura u više na- vrata pretvarala tu preokupaciju u jezik umjetnosti... Premda u Šoljanovim romanima nema jedinstvenoga puta i treba radije govoriti o bespućima, nije posrijedi nekakav negativni nihilizam koji bi čovjeka natjerao na odustajanje od putovanja, odnosno od života... “ Motiv je putovanja u Antuna Šoljana višestruko kodirana pojava koja služi razma- tranju raznovrsnih kulturnih i egzistencijalnih dvojbi. To, pak, vodi propitivanju položaja čovjeka u svijetu. Putovanje u Šoljanovim romanima ima različite ishode. Ili kulminira izdajom grupe, ili odvajanjem od grupe, ili propašću jedinke. Čini se da izdaja dolazi do izra-
RkJQdWJsaXNoZXIy NjQyNzA=