Nova Istra

184 KRITIČKI PRISTUPI I OSVRTI Franjo NAGULOV zemljaci / pametniji od tebe / njima nije trebala diploma / i nekoliko godina kurcodrka- nja / da dođete na isto mjesto . Željezna je pjesma u kojoj na primjeru triatlonskoga natjecanja, čija nagrada nosi naziv Ironman , subjektica pokazuje rodno-spolnu neravnopravnost, čemu se, bez če- kanja i ičije solidarnosti, odlučuje na svoj način suprotstaviti. Položaj žene/subjektice hipersenzibilno se razmatra i na primjeru materijala vrednovanja njenih postignuća u tekstu Otrovna ; citiram: moja antireklama je skuplja / od tuđe reklame / novčićima nenagrađeni pobjednik / femininum / rasipa otrov, pa žuč, / otrov, žuč, pa otrov . Line- arna priroda bića subjektice (ili subjekta) približena je nizanjem sjećanja u melan- količnom tekstu Kronološka . Pjesma naslovljena Bakina , pak, podvlači emocionalno neostvaren odnos oca i kćeri, a pažnje je osobito vrijedna infantilna završnica: za to vrijeme sam mogla / ići trčati / mislim si / jedino zajedničko / nam je moja baka / koja je / nekim slučajem / tvoja mama . Građanski hrabro te artistički drsko ironiziranje tajkunizirane zemlje, datirano 22. 2. 2015. , nalazimo u pjesmi Todorićeva , dok u tek- stu Nepismena pratimo rezignirano preispitivanje praktične semantike pismenosti. Druga cjelina naslovljena Kip započinje tekstom Ambasadorska u kojemu statična subjektica donosi odluku o tomu da vlastitim hedonističkim prohtjevima udovolji u sredini u kojoj obitava vodeći se, uz ostalo, cjenovnim„rangom“ zadovoljenja tih prohtjeva. Tekst Sretna refleks je potrage za zadovoljstvom kroz (neuspio) pokušaj surogatizacije stvarnosti: jedno drugo / ili oboje / u portugalu / lucprdama / dovolj- no / kao nadopuna / za sreću . Subjektičino dvorazinsko bježanje, izmještenošću iz vlastite startne pozicije, u tekstu Kombinirana ostvaruje se premještanjem na otok smješten „sjeverno od sjećanja“ na kojemu ona, kako piše, kombinira hvarski polu- maratončić. Estetski je učinkovito anaforičko gomilanje primjetno u pjesmi Bolesnič- ka ; ističem: čekala bih ga / da se probudi / da opet kasni / da mu skuham kavu / da mu heljda ispada iz usta / dok jede / da se rukodržimo / da trčimo / da reži na mene / da se bicikliramo / da me tuče . Tekst Pariška duhovita je minijatura osobito izra- ženoga kvalitativnog potencijala: ako je knifer rođen / u osijeku / kakve su mi šanse / da umrem / u parizu? Pjesma naslovljena Važna demistifikacija je društvenoga statusa sukladna poje- dinčevoj djelatnosti. Propitkivanje (svjetonazornih) načela uvjetovanih pozerstvom sadržajno-semantičkom je osnovicom teksta Ignorirana , čija završnica osobito uzne- miruje. Planirana je, pak, svojevrsni tekst-kronometar, stilski minimalistički zapis in- formativnoga karaktera kao refleks subjektova/subjektičina trenažnoga procesa. Na istome tragu valja čitati pjesmu Ostvarena . U pjesmi Ginekološka subjektica neuljep- šanom ekspresivnošću determinira roditeljstvo kao preduvjet za ispunjenje ženine rodno uvjetovane uloge. Subjektica tako u čekaonici ginekološke ordinacije promatra druge žene (uglavnom trudnice) te „prisnažuje“: one uvjerene / da se žele razmnožiti

RkJQdWJsaXNoZXIy NjQyNzA=