Nova Istra
183 Franjo NAGULOV KRITIČKI PRISTUPI I OSVRTI / pustila sam ih / da me utope u bijelom / nije mi bilo u planu biti / lijepa / ni sretna . Tekst Falusoidna potresan je komentar rodno uvjetovanoga nasilja: možda je to moje / napipavanje granica / bez koliko ću zubi / ovaj put ostati . Tekst Blažena možemo uzeti u obzir kao subjektičin pokušaj tumačenja samoće kao željenoga psihofizičkog stanja nedostatne trajnosti. U pjesmi Wagnerovska primjetno je sarkastično preispitivanje hedonističkih na- vada zbog socijalno uvjetovanih ograničenja. Pritom su razvidna rodno-identitetska klizanja subjektice/subjekta: i ožujsko i karlovačko / po istoj cijeni / pa neću valjda domaće / i još putem asfaltnim / jedno iz boce / ekstra draj / koji kurac . Tekst Debil- na stilski je obilježen koketiranjem s estetikom ružnoga pri čemu je ovaj put uloga objekta namijenjena muškoj strani, uz nimalo slučajnu smještenost dionika razvoj- ne sadržajno-semantičke niti u provinciju koju subjektica ravnodušno ocjenjuje kao zabit. U tekstu Kvadratna primjetno je naglašeno ironiziranje navijačke subkulture koja nerijetko poprima obrise masovne histerije te konzumersko-pseudonacionali- stičkoga ludila: kockasta rulja / zavijena u kockice / gdje je granica neukusa / profil ljudi / koji si na retrovizore / navlači kockaste kurtone / i zastavice . Eksplicitan ko- mentar poratne paradigme domoljublja nalazim u tekstu Autohtona iz kojega izdva- jam: krunice na retrovizorima / zveckaju / kad kažeš / hrvatica / sono kroata / si, sono kroata / horvat vađok / ajm kroješn / ajm from kroejša / horvatorsagbol jotem / vengo di kroacia / a kad ne dolaziš / ni od kud / kad si u njoj / toj hrvatskoj / lokativ . Paro- diranje općedruštvene nepismenosti pritom se očituje primjenom fonetskoga načela pri posezanju za komunikacijskim obrascima iz stranih jezika. Seoska je tekst kojim je naznačen društveni položaj intelektualke u provincijskoj sredini. Ujedno je i autobiografsko-nihilistički „mig“ dokazane trkačice koja, udovo- ljavajući obzoru očekivanja sredine, više nema (ili ga ima sve manje) vremena za tr- čanje. Predzavršni fragment navedenoga primjera jedan je od kvalitativno najuspje- lijih trenutaka rukopisa: seoska učiteljica sunča / svoje sisuljke / da dobiju boju života / seoska učiteljica se ide bućnut / vremena za trčanje / i tako nema . Interpunkcijski mi- nimum kao autorski svjestan postupak potvrđen je negacijskim zaključkom pjesme Trenutačna ; ističem: ne znam kako trčati brže / u krugovima / kao što ne znam / kud su pobjegle interpunkcije . Tekst Pupčana žestoko je prokazivanje egzistencijalno uvje- tovane društvene pasivnosti te gotovo metastaze nepotizma: zato se službenik treba učlaniti / u sindikat / da zaštiti svoj kukavičluk / i anemične sposobnosti / trebaš biti zahvalan / ako radiš u centru univerzuma . Iskaz sumnje u neplanski demografski eg- zodus subjektičina zavičajnoga prostora ostvaren je tekstom Retorička , uz posezanje za kontaminacijskim vulgarizmom kao iznimno djelotvornim i učinkovitim stilskim pojačivačem. Tekst, čini se, valja čitati i kao preispitivanje smislenosti postojećega „permanentno reformirajućeg“ obrazovnoga sustava: na baušteli će i tako biti / sami
RkJQdWJsaXNoZXIy NjQyNzA=