Nova Istra
123 Milan SOKLIĆ NOVI PRIJEVOD plaće suradnikā i troškove tiskanja. Eventualne viškove obično je darovao za huma- nitarne svrhe i načelno je odbijao zarađivati novac pisanjem. Nije stoga slučajno da je upravo Karl Kraus bio jedan od prvih kritičara uprezanja kulture u komercijalne svrhe. U eseju Svijet plakata , koji je spomenute večeri pročitao u Puli, Kraus kariki- ra onomad već započetu uporabu djelā visoke kulture u svrhu promidžbe trivijalnih proizvoda i usluga. Esej o svijetu plakata govori i o novoj, fiktivnoj zbilji koju čine šarene kulise reklama te otvara put današnjim znanstvenim teorijama o ulozi medi- ja u suvremenome svijetu. 5 Imajući u vidu današnje obilje besplatnih intelektualnih usluga na internetu, koje se financiraju reklamom, proročanski zvuči rečenica: „Za- što bismo plaćali za kulturne ideale, kad ih kao ambalažu za naramenice možemo dobiti badava?“ U ismijavanju materijalistički motivirana ponašanja nimalo nije štedio ni Židove, što ga je učinilo vrlo nepopularnim kod dijela njegovih sunarodnjaka. Primjer tak voga ismijavanja jest satirična glosa Priopćenja iz obaviještenih krugova koju je pro- čitao u Puli, nadahnuta novinskim oglasom u kojemu se traži financijski primjeren suprug za kćer vlasnika neke tkaonice. Novinare i pisce židovskoga podrijetla na- padao je barem koliko i one iz kršćanskih obitelji, a neprijatelj broj jedan bio mu je vodeći bečki liberalni list Neue Freie Presse u vlasništvu Židova Moritza Benedikta čiji je klijentelizam prezirao. Kad su ga neki sunarodnjaci zbog takvoga držanja na- zvali antisemitom, Kraus im je odgovorio to da u kritici nije šovinist nego „sve na- rode podjednako prezire“. Događaji nakon Svjetskoga rata, posebno nakon dolaska nacista na vlast u Njemačkoj, bolno su mu pokazali koliko je u ozračju militantnog antisemitizma teško ustrajati na poziciji neovisnoga intelektualca, vjernoga samo načelima duha, i prinudili ga na nužne „korekcije“. No, u vrijeme kad je „predavao“ u Puli o tome još nije moglo biti govora. Nepopularnim ga je među sunarodnjacima učinilo i njegovo pristupanje katoli- čanstvu u travnju 1911. godine. Ta ga okolnost, međutim, nije učinila manje kritič- nim prema kršćanskoj kulturi, posve u duhu Nietzschea, naročito u pitanjima sek- sualnoga morala. Kad su mu spočitnuli tu diskrepanciju, Kraus je u svom stilu od- govorio aforizmom:„Ne miješam se u svoj privatni život.“ Godine 1922. istupio je iz Katoličke crkve i otada više nije pristupao nijednoj vjerskoj zajednici. Kritika kršćanskoga seksualnog morala povezuje ga, kako daje naslutiti komen- tator pulskoga lista, s njemačkim piscem Gustavom Frenssenom, čiji su romani u 5 Ogledom Svijet plakata iscrpno se bavi Viktor Žmegač u nezaobilaznu djelu Bečka moderna (Matica hrvatska, Zagreb, 2012., str. 91-96.). Žmegač ukazuje na dvoznačnost izraza „Svijet plakata“, gdje se genitiv„plakatâ“ može odnositi na plakate koji„imaju svoj ‘svijet’“, ali i na svijet kao zbilju „koja je primarno obilježena promidžbenim i sličnim tekstovima“.
RkJQdWJsaXNoZXIy NjQyNzA=