Nova Istra
282 KRITIČKI PRISTUPI I OSVRTI Daniel NAČINOVIĆ Tako u repu jedne kancone, melodramatski čak rezignantno; u kontrapunktu pak “svetoga i profanog“ ovdje se ostvaruje antologijska pjesma. Ne samo izvrsno izvedena usuglašena opkoračenja (enjambementi) što ih iska- zuje netom citirana kitica, svi bi kreativni postupci u ovome izboru bili zanimljivi u analizi ekonomičnosti podešavanja figura i tropa u pjesmi. Kolika je konzistentnost ove poetske građe i u kojoj se sve raznolikosti pomiče raspon imaginacije, u drugome dijelu degustacijskog kajkavsko-čakavskog kanco- nijera pokazat će nam i Kako san oblaki s prsti popačala , Ča se dogaja kad jubav ćapaš i onput pušćaš , Pavučina ‘kolo srca , Gren med zideh ki se vrte , Dok još z rukami mičeš kao i druge pjesme Ljerke Car Matutinović. Sklad ritmičkih i prozodijskih elemenata u pjesmi i ekonomičnost u rasporedu slikovnosti stiha, očituje se kroz oba diptihalna krila ove knjige. Dijalektalni zvon u B. Jelušić i LJ. C. Matutinović nije samo ugođajni passe-partout , već modalno uz- dignuće unutar mogućnosti pjevanja i opjevavanja. Lingvostilističkome je „materi- jalu“ ovdje dopušteno da sâm sugerira najsretnija rješenja što ih uho i oko čitatelja, neovisno o novim kontekstima, pa i neovisno o razumijevanju svake frazemske nijanse, prepoznaju kao aromu podneblja i govor ljudske duše. Za lakše razumije- vanje, ipak, knjiga donosi i objašnjenja slabije poznatih riječi. Ovo su urednički odlično odabrane koordinate; pjesnikinje poetskoj gradbi pri- stupaju s iznimnim respektom prema supstancijalnoj formi pjesme kao ritmizirane sinestezijske kreacije. Osviješteni momenti tekstovne figuracije unose se osjećajem za mjeru, izbjegavanjem redundancije, ali i dostupnošću spontanosti koje nam se takvima čine (jer ih izazivlju rime, asonance, aliteracije?), dok to mogu biti i ne baš ad hoc domišljene strukture... Nazorovska sprega forme i sadržaja, povezanost intencije i ostvarenja – a stari bi strukturalisti još rekli označitelja i označenog – ovdje se oblikuju u pjesničko štivo koje se u današnje vrijeme – gle čuda! – može i čitati. Kanat & Kesnokrič Božice Jelušić i Ljerke Car Matutinović donosi i izbor kri- tičkih tekstova; o pjesnikinjama i pjesmama pišu: Emilija Kovač i Božica Pažur; odnosno: Cvjetko Milanja, Milan Moguš i Vinko Brešić. Knjigu je uredila Božica Pažur; autor je likovne opreme i naslovnice Frane Paro. Daniel Načinović, Pula
RkJQdWJsaXNoZXIy NjQyNzA=