Nova Istra
136 ŽIVOT I DJELO VESNE PARUN Ljubica JOSIĆ metaforom nesmiljenom poput mača“. „Vidjeti, slušati, osjećati. Svjetlost preobražavati u sliku, sliku u glazbu, glazbu u riječ. Tako se, voljom svjetlosti, postaje stvaralac novih svjetlosnih žarišta, novih volja, tako se počinje govoriti linijom, bojom, metaforom, tonom, pričom. Tu za- vršava iskustvo jedinke i započinje prostor naroda. Tu će se završiti iskustvo na- roda i otvoriti se prostor slobode“ (str. 7), navodi Vesna Parun u prvome dijelu eseja Uvod u legendu „ljepota“ ili njezin kraj . Taj je tekst nastao u povodu izložbe slikara i grafičara Branka Vujanovića 1986. godine. U njemu se bavi metaforiza- cijom umjetničkoga izraza isticanjem srodnosti između pjesništva i slikarstva jer se u objema umjetnostima postojeće preosmišljava novim raspoređivanjem kojim se otvaraju „stari“ sadržaji, odnosi i poruke. „Pjesnik ne govori ništa, niti slikar išta izlaže. To sudbina govori sebe, svijet izlaže sebe. Morsko dno izlaže svoje čude- sne fosilne skulpture; nebo demonstrira putanje svojih davno zapaljenih krijesova“ (str. 7), navodi, te esej, u kojem su utkani i eksplicirani stihovi srpskoga pjesnika Vladislava Petkovića Disa, zatvara slikovitim nizom: „Violetno. Modro. Zlatno – crveno. Bijelo. Bijeli oblak kao nebeska ponjava, u koju će vjetar prosuti školjke i zvijezde.“ (str. 9). U jednom od ekstenzivnijih tekstova što su posvećeni slikarstvu, naslovljenom Krajolik ravnotežom opsjednut u povodu izložbe Marija Tomasa, Parun obrazlaže krajolike s tematskoga i tehničkoga aspekta, a posebice se osvrće na one koji prizi- vaju autorovo djetinjstvo, za koje je najvažniji omjer svjetla i sjene, sve do priklonu- ća tami, simboličkomu zahvaćanju ništavila i rasplinuća života. Potom se zadržava na figurativnosti crteža i ističe vlastitu bliskost s onim pejzažima koji su nastali kontrastom, tj. nanošenjem sloja bjeline na tamnije konture, „poput zavjesa što se iz sivkastog prelijevaju u narančasto“ (str. 5). Izdvaja Olujno predvečerje za koje na- vodi da je „čista poezija, sa zelenom stazom koja zavija tajanstveno i s dramatičnim nanosima oblaka u pozadini.“ (str. 5), a posebnu pozornost posvećuje djelu Zelena vaza , prikazu nežive prirode, koji simbolično utjelovljuje životnu ambivalentnost jer priziva mlado proljeće, ali aranžirano cvijeće kontrastira središnjemu zelenilu: „Žuto. Žuto i zlatno. Začaran prah staroga zlata. Svjetlonarančasto s bijelim pati- nastim mrljama duše i pustoši.“ (str. 7). U eseju Kornatski krug bojom , kojim je popratila izložbuVatroslava Kuliša 1996., održanu u Šibeniku i Dubrovniku, Vesna Parun bavi se ponajviše prostorom i njegovom dinamikom u apstraktnoj obradbi gustih namaza bojom. Za kornatski prostor, koji je metaforično prikazan kao apsolutni prostor, ističe da je sveden na plohu i u njoj ostvaren „šturim vrtlogom boje“: „(...) Kornati su uistinu izbijeljena pozornica na kojoj se morala odigrati nekoć posljednja orgija bogova. Zato valjda Kuljiš zadnjim grubim potezom kista žuto ili narančasto kao da lišava sliku njena
RkJQdWJsaXNoZXIy NjQyNzA=