Nova Istra
340 PRILOZI O ZAVIČAJU Davor MANDIĆ robe, 17.175 komada konfekcijske odjeće i 93.750 kom. rublja 63 . Pomoć koja stiže tijekom srpnja i kolovoza 1946. godine bila je takvog obima da se raspodjela mogla približiti vrijednostima tablice prehrane Ministarstva Federalne Države Hrvatske. Da je opskrba stanovništva bila ozbiljan problem, nove vlasti potvrđuju i zapovije- šću Vojne uprave JA, koja najprije Naredbom br. 9 nastoji utvrditi broj motornih vozila na teritoriju Vojne uprave, tako što od svih vlasnika i ustanova zahtijeva pri- javu svih osobnih automobila, kamiona, autobusa, motocikala i drugih motornih vozila 64 , a potom Naredbom br. 20 s nadnevkom od 1. listopada 1945. Holjevac zabranjuje izvoz poljoprivrednih i industrijskih proizvoda 65 . Povod ovoj zapovije- di bile su s jedne strane ekonomske poteškoće, a s druge oskudna ljetina izazvana velikom sušom. Istom naredbom u suradnji s organima narodne vlasti – Oblasnim narodnim odborom za Istru, Gradskim NO Rijeka i Povjerenstvom Pokrajinskog narodnog odbora za Slovensko primorje – uvodi nadzor željezničkog i cestovnog prometa na pogodnim mjestima. S nakanom pojednostavljenja trgovine i opskrbe stanovništva, predlaže Ministarstvu vanjske trgovine FNRJ-e da se viškovi artikala koji se proizvode u Zoni „B“ slobodno izvoze u Jugoslaviju preko stare jugoslaven- sko-talijanske granice, a da se proizvodi čija prodaja nije bila ograničena iz Jugosla- vije slobodno uvoze u Zonu „B“. Upućuje okružnicu trgovačkim predstavništvima, kojom, uz odobrenje Vojne uprave, dopušta izdavati dozvole za izvoz navedene robe u Zonu „B“ bez suglasnosti Ministarstva trgovine i snabdijevanja (što je vrijedilo i za uvoz roba proizvedenih u Zoni „B“). Pravno uporište za to nalazi u Prilogu I. Sporazuma iz Devina, naslovljenom „ Ekonomske i saobraćajne mere “, kojim se ističe potreba donošenja odluke koja će osigurati „(...) minimum smetnje za normalan život (...)“, nastavak gospodarskog prometa preko demarkacijske crte i da se isti pod- 63 Isto. 64 Naredba broj. 9 nosi nadnevak 28. kolovoza 1945., a objavljena je u „Glasu Istre“, na naslovnici istaknutim slovima u broju 83, u subotu 1. rujna 1945. Člankom 1. zapovijedi svi vlasnici vozila bili su dužni podnijeti molbu za uporabu motornih vozila, tako da podnesu zamolbu s osnovnim podatcima o vlasniku, vrsti vozila, registarskom broju i broju motora, uz napomenu je li vozilo u prometu u osobne svrhe ili javne. Članak 2. obavještavao je o tomu da će na temelju zamolbi Vojna uprava odobravati ili uskraćivati dozvolu za uporabu vozila. Putem Prometnog odjela Oblasnoga narodnog odbora za Istru za teritorij istarsko-riječkog vojnog područja prijave su morale biti do- stavljene u razdoblju od 2. rujna do 10. rujna, a izdavanje dozvola odvijalo se u razdoblju od 12. do 17. rujna 1945. godine. 65 Zapovijed je objavljena u „Glasu Istre” 5. listopada 1945. Člankom 1., pod prijetnjom sankcija, zabranjivala je izvoz s teritorija Zone „B“ svih vrsta žitarica, stoke, industrijskih i poljoprivrednih proizvoda, tegleće stoke te kemijskih proizvoda potrebnih industriji i poljoprivredi (smjele su se izvoziti, odnosno iznositi samo živežne namirnice do 20 kg težine). Za prekršitelja ove zapovijedi članak 4. predviđao je globu, ovisno o težini prekršaja, a zaplijenjena roba ulazila je u fond obnove stradalih sela i gradova na teritoriju pod narodnom vlašću na kojemu je roba plijenjena.
RkJQdWJsaXNoZXIy NjQyNzA=