Nova Istra
334 PRILOZI O ZAVIČAJU Davor MANDIĆ Oblasnom glasilu, stanovništvo Zone „B“ obaviješteno je o uspostavi poštansko-pi- smonosnoga prometa s 33 zemlje (Albanija, Francuska, SAD, Kanada, Tunis, Uru- gvaj, Argentina, Australija, Norveška, Portugal, Južnoafrička Unija...). Sredinom listopada 1945., temeljem sporazuma između Vojne uprave JA i Savezničkih vojnih vlasti, a nakon uspostavljene veze Trsta s Pulom i Rijekom, uspostavljena je tele- fonska veza Trsta s Koprom, Kozinom, Postojnom i Opatijom, a potom s Bujama i Pazinom. Istodobno je utvrđen cjenik telefonskih usluga i iznos preplate. Pristojbe su odlukom direkcije postale važeće dana 1. listopada 1945. godine. Dva dana nakon objave Naredbe br. 6 objavljena je Naredba br. 7 – o ustrojava- nju Inspektorata željeznica sa zadaćom organizacije željezničkoga prometa unutar teritorija Vojne uprave JA i „(…) reguliranja saobraćajnih odnosa preko demarka- cione linije (...)“ 45 . Ova je zapovijed bila posljednja koju je u svojstvu zapovjednika Vojne uprave Jugoslavenske armije 21. kolovoza 1945. potpisao general-lajtnant Peko Dapčević. Već sljedeću (br. 8) i sve naredne potpisat će pukovnik Većeslav Holjevac, najprije kao zamjenik zapovjednika, a kasnije i kao zapovjednik. Naredba br. 8, s nadnevkom 24. kolovoza 1945., poziva se ns prethodnu sadržeći obavijest o imenovanju inspektorā i referenata 46 . U članku drugom donosi nepopularnu mjeru, određuje određuje da se „(...) postojeće željezničke tarife za prijevoz putnika, prtlja- ga, ekspresne, brzovozne i sporovozne robe, kako komadne tako i kolskih pošiljaka, na području vojne uprave J.A. povise od 1. rujna 1945. za 300 postotaka (...)“ 47 . Odluku je opravdao činjenicom da su cijene usluga kod Jugoslavenskih željeznica veće za 85%, a u savezničkoj okupacijskoj zoni čak za 300%, te da je povećanjem osigurana obnova objekata i plaće željezničkog osoblja 48 . 45 Inspektorat je bio podijeljen na personalni, prometni, ekonomsko-blagajnički, građevinski, stro- jarski, elektrotehnički i transportni odjel, a na čelu je bio inspektor odgovaran za cjelokupnu že- ljezničku službu, kojeg je imenovala Vojna uprava. Osoblje koje je obavljalo ovu službu nastavilo je raditi, ali je sada odgovaralo inspektoratu. Uprava direkcija F. S. sa sjedištem u Trstu prestala je s radom. U istoj zapovijedi, člankom 4, radi nesmetanog prometovanja između teritorija Vojne uprave i teritorija koji su zaposjeli saveznici osnovan je koordinacijski odbor Vojne uprave JA od tri člana. Imenovani članovi imali su zadaću da prema uputama Vojne uprave„(...) i uz njeno odo- brenje, vrše potrebne personalne i tehničke poslove koje interesiraju Vojnu upravu JA i savezničke okupacijske vlasti“.„Glas Istre“, br. 79, četvrtak 23. kolovoza 1945. 46 Za inspektora u inspektoratu imenovan je Viktor Mramor, za personalnog referenta Mihael Pen- ko, za prometnog referenta Adolf Avsec, za građevinskog ing. Franjo Hinterlechner, za strojarskog ing. Šimun Domančić, za elektrotehničkog ing. Dušan Bezić te ekonomsko-blagajničkog referenta Đuro Pantelić.„Glas Istre”, br. 81, utorak 28. kolovoza 1945. 47 Isto. 48 Obnova prometne infrastrukture (željezničke i cestovne) bila je jednom od najvažnijih zadaća vojne uprave. Cestovni i željeznički promet bio je u prekidu. Bilo je porušeno 115 većih i manjih mostova, od toga 6 željezničkih. Prometnice su bile zapuštene, a na pedesetak mjesta ceste su bile
RkJQdWJsaXNoZXIy NjQyNzA=