Nova Istra
330 STUDIJE, OGLEDI, ZAPISCI Jelena RIBARIĆ ZAVRŠKI znute u znak borbe protiv habanja kulture i vlastitoga života koji želi predstaviti. Svaki esej nova je scena na koju, iz prostrane sobe svoga jastva , dovodi fragmente oblikovane od i pomoću drugih. Svaki novi „okušaj“ predstavlja otvaranje riznice subjektiviteta i izvlačenje na površinu jednoga lica, dijela svojega unutrašnjeg ja . Predstavljanje postaje ponovno predstavljanje, praesentare postaje repraesentare . U toj se refleksiji sebstva kao reprezentaciji, ponovnom predstavljanju 25 , kroz repre- zentaciju fragmenta tuđih tekstova praksom pisanja predstavlja/prezentira sâm Montaigne. Internalizirane egzemplarne sličice u čitanju prepoznatoga sebstva isplivavaju na površinu zrcaleći u pismu fragmente njegova identiteta. Kao što je Daneri prekapao po Alephu nastojeći opisati cijeli svijet, Montaigne prekapa po osobnoj biblioteci, riznici znanja, nastojeći opisati sebe sama – jer o no što Monta- ignea zanima sam je Montaigne 26 , pa čak i kada razotkriva univerzalne probleme svijeta zapravo oslikava sebe kroz govor o općemu 27 , reflektirajući svoje iskustvo, odraz, identitet 28 . Sklonost stalnomu ponovnom predstavljanju, prezentiranju dijela samoga sebe, fabrikaciji 29 jastva , prisutna je i u Montaignea i u Valéryja. I u Ogledima i u Sveska- ma zaokupljenost sobom, tekstom, rezultat je svijesti o nemogućnosti konačnoga pothvata sažimanja cjelokupnoga iskustva – jer riječi su samo manjkava odjeća misli, a njihova spisateljska djela dugi lanci poticaja i reakcija u kojima se zrcale diseminirana jastva . * * * Naš identitet nikada nije do kraja iscrpiv. Sastavljeni smo od međusobno ne- ovisnih fragmenata. Podijeljeni na više mentalnih glasova 30 koji, latentni negdje u nama, čekaju kakav poticaj (možda da neki tekst poput sirene zaokupi naš um) pa da iz bezdana našega bića polifonično odjeknu kao naša unutrašnja veličina. No tekst najprije moramo naučiti čitati, iz njega skupljati, slušati ga u njegovu 25 Lacue-Labarthe, Philippe, Typography: mimesis, philosophy, politics, Harvard university press, Cambridge, Massachusetts, London, 1989., str. 72. 26 Čačinović, Nadežda, Zašto čitati filozofe , Naklada Ljevak, Zagreb, 2009., str. 32. 27 Usporedi: Paić, Žarko, Montaigneov rez , Izdanja Antibarbarus, Zagreb, 2004., str. 13. 28 Vidi: Lumsden, Simon , Hegel, Derrida and the Subject , u: „Cosmos and History: The Journal of Natural and Social Philosophy“, vol. 3, nos. 2-3, 2007., str. 33. 29 Mićević, Kolja, Valeri u deset stavaka , u: Valery, Pol, Sabrane pesme , Nolit, Beograd, 1983., str. XXXVI. 30 Robinson-Valeri, Džudit, Valeri, anksiozni intelektualac , Glas, Banja Luka, 1990., str. 52.
RkJQdWJsaXNoZXIy NjQyNzA=