Nova Istra
325 Jelena RIBARIĆ ZAVRŠKI, Zagreb MONTAIGNE: SPOZNATI SE (P)OGLEDOM POGLED: IŠČITAVANJE I evo dolazim na poljane i u velike dvorane pamćenja, gdje je riznica nebro- jenih slika svakojakih stvari unesenih osjetilnim opažanjem. Ondje je pohra- njeno i sve što god mislimo, bilo da uvećavamo ili umanjujemo ili bilo kako mijenjamo ono što naša osjetila prime, i sve drugo što je onamo povjereno i spremljeno, a što zaborav još nije progutao i pokopao. (...) To sve prima golemo spremište našega pamćenja i neki njegovi tajni i neizrecivi zakutci, da se to opet iznese i upotrijebi kad ustreba: sve to ulazi svako na svoja vrata u pamet i stavlja se na svoje mjesto. Sveti Aurelije Augustin 1 U početku svoja prva iskustva formiramo pomoću knjige. Ona nam nudi svijet koji ni na koji drugi način ne bismo iskusili, ona oblikuje naše identitete, a svako se novo čitanje kumulativno nadograđuje na sve ono što smo ranije pročitali 2 . Baštine- ći i akumulirajući pročitano u mikrokozmos naše psihe, kanon osobne literature/ /lektire postaje dio nas samih. Ali i obrnuto: u tom procesu introjekcije pročitani tekst dobiva, izvan doslovnog smisla i književnog značenja, i projekciju našeg vlastitog 1 Sveti Aurelije Augustin, Ispovijesti , Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 1999., str. 214. 2 Manguel čitanje određuje kao kumulativno i geometrijski progresivno – pri čemu se svako novo čitanje nadograđuje na sve ono što je čitatelj prije pročitao. Usporedi: Manguel, Alberto, Povijest čitanja , Prometej, Zagreb, 2001., str. 31.
RkJQdWJsaXNoZXIy NjQyNzA=