Nova Istra
314 STUDIJE, OGLEDI, ZAPISCI Maja PROFACA da dopunjava informacije o sebi i drugima, da se kontinuirano razotkriva. 8 Trans- parentnost kao društvena vrijednost i blizina drugih reartikuliraju stoga načine socijalizacije koji, na tragu Giannija Vattima ili Judith Butler, 9 nikada ni ne mogu bez nasilja učiniti transparentnim nešto što to po svojoj naravi nije, ali to ujedno ipak ne znači da potpuno onemogućuju bilo kakav odmak. Problem vidljivosti uglavnom se, između ostalog i iz spomenutih razloga, vezi- vao uz društvena istraživanja. Upravo nedostatak povezivanja želi ispraviti Barba- ra Maria Stafford u knjizi „Echo Objects: The Cognitive Work of Images“ 10 obo- gativši estetski pristup neuroznanstvenim istraživanjima te uvidima kognitivne znanosti osobito u pitanjima svjesnosti, pažnje, mišljenja u predodžbama i slikama odnosno spoznajnog i djelatnog elementa vizualnih informacija. U suočavanju s okolinom, piše Staffordova, strukturiranje ili, kako to naziva György Kepes, „‘dis- ciplina oblikovanja’ ključni je dio percepcije“ 11 pa Daniel C. Dennett u „Objaš- njenoj svijesti“ piše ne samo o kulturalnoj evoluciji kao novom mediju evolucije, već i o značenjima koja proistječu iz suradnje različitih kognitivnih podsistema, pri čemu „nervna arhitektura kod rođenja nije prazna ploča , već medij koji svoju strukturu gradi u interakcijama sa svijetom“. 12 S druge strane, s obzirom na to da su mnoga suvremena istraživanja usmjerena na diskurzivno odnosno jezično i nor- mativno konstituiranje subjekta, Barbara Maria Stafford usmjerila je pozornost na slikovnu simboličku komunikaciju naglašavajući da su „nesvjesni moralni sudovi obično povezani sa slikovnim, figurativnim predodžbama čudnog, ispravnog ili izopačenog,“ 13 a „složeni i teško savladivi problemi“, citira Andyja Clarka, „gladuju za predodžbama“ kao načinom nošenja s konfliktnim dijelovima informacija. 14 Umjetnost, piše Staffordova, „ima dugotrajnu ulogu gotovo magičnog koordi- natora te sažimatelja izmičućih i promjenjivih iskustava...“ 15 posjedujući posebnu sposobnost ukazivanja na osjetne i intelektualne neusklađenosti, a slikovno se ta- kođer nerijetko koristi da bi potaklo na poželjno ponašanje odnosno odvratilo od nepoželjnog. Moć vizualnoga, bitno inkorporirana u sposobnost empatije u vidu 8 New Visualities, New Technologies, str. 3. 9 Vidi Gianni Vattimo:„Transparentno društvo“, ili Judith Butler „Giving an Account of Oneself “. 10 Barbara Maria Stafford:„Echo Objects: The CognitiveWork of Images“,The University of Chica- go Press, 2007. 11 Isto, str. 16. 12 Daniel C. Dennett: „Consciousness Explained“, Back Bay Books, Little, Brown and Company, 1991., str. 259. 13 Isto, str. 21. 14 Isto, str. 43. 15 Isto.
RkJQdWJsaXNoZXIy NjQyNzA=