Nova Istra

301 Fahrudin NOVALIĆ STUDIJE, OGLEDI, ZAPISCI opisuje ljudski ili individualni kapital kao biće sastavljeno od različitih socijalnih elemenata. Srodni pojmovi za ljudski kapital jesu „talent“, „genijalnost“, „vodstvo“, „nadarenost“. 6 Ljudski ili individualni kapital je razvojni sustav – znanja, vještina, intelektualnih i fizičkih vrijednosti, iskustava, sposobnosti, umijeća kreativnosti, inovativnosti pojedinaca koji ih čini produktivnijima u ekonomskom i svakom drugom pogledu. Ako se, zbog bilo kojih razloga, ne ostvare objektivne mogućnosti svakoga ljudskog bića, one se rasipaju – postaju mrtvi kapitali . Zato se investira u odgoj i obrazovanje, zdravstvenu zaštitu, obuku za posao, snagu, izdržljivost (Afrić, 2009:18). „‘ Pametni ’ pojedinici, sami za sebe, nisu (pouzdan, op. a.) preduvjet uspješnosti poduzeća. Da bi se iskoristila znanja pojedinaca, potrebna je jednako inteligentna organizacija koja će iz svakog pojedinca izvući najbolje i voditi ih ka određenom cilju (upravljanje znanjem)“ (http://hr.wikipedia.org/wiki/Intelektualni_kapital) . Ljudski ili individualni kapital je integralni dio osoba, zaštićen od društva, uvjetuje vrijednost rada na tržištu rada, razmjenjuje se za povjerenje ili novac. Autori Afrić i Leburić u tekstu Perspektive utemeljenja društva znanja u Hrvat- skoj o pojmu ljudskog kapitala kažu: „...riječ je o svojevrsnom intelektualnom ka- pitalu, koji se stvara, rasprostire, razvija i usavršava unutar posebno profiliranih ‘osobnih mreža kvalitete’ koje specificiraju određenu društvenu grupu pojedinaca u hrvatskom društvu, kao nadprosječnu i posebno kvalitetnu... – ljudski kapital je cjelina posjedovanja znanja, kompetencija i vještina u relativnim količinama“ (Afrić i Leburić, 2009:96). Isti autori na istom mjestu, u nešto slobodnoj interpretaciji autora ovoga teksta, kažu da su ljudski kapital u njihovu istraživanju operacionali- zirali kao vlasništvo pojedinaca i njihovih ispitanika nad nekim svojim obilježjima koja ih kvalificiraju kao intelektualce, akademske građane, obrazovane i kultur- ne pojedince. Individualno znanje, postignuta razina formalnoga obrazovanja u društvu i postignuta razina kompetencija ili individualnih vještina, tri su sastavna dijela ljudskoga kapitala. Zbog razlike njihove investicijske i tržišne vrijednosti, oni se moraju razmatrati pojedinačno. U kakvom su odnosu ljudski ili individualni kapital i društveni kapital? Raz- mogućnosti pojedinca. Hoće li se i u kojoj mjeri te mogućnosti ostvariti, ovisi od drugih čimbeni- ka, kao što su inventivnost, poduzetništvo, preuzimanje rizika; sposobnost uključivanja u političke i ostale društvene aktivnosti; demokratske vrijednosti i sposobnost internaliziranja alternativnih argumenata; sposobnost kontinuiranoga stjecanja znanja i praktičnih vještina, kao i fleksibilnoga reagiranja i prilagođavanja stalnim promjenama okruženja; sposobnost primjene znanja; temeljne moralne vrijednosti i kulturološki obrasci koji nameću neke druge činitelje; sklonost solidarnosti. 6 „Ljudski kapital je ukupnost sposobnosti, znanja određene ljudske skupine, poduzeća, organizaci- je ili cijeloga društva“ ( Hrvatski enciklopedijski rječnik , sv. 5, 2004:41).

RkJQdWJsaXNoZXIy NjQyNzA=