Nova Istra

371 Božidar ALAJBEGOVIĆ KRITIČKI PRISTUPI I OSVRTI termedijalnosti). Junakinja djela „Očajnički sluteći Cohena“ kao da je djevojčica iz romana „Nebeski biciklisti“, ali sad u sredovječnoj, zreloj dobi. No, dok su u pret- hodnom romanu, koji je tematizrao provincijsko odrastanje osnovnoškolke kasnih 60-ih godina prošloga stoljeća citati (npr. ondašnjih reklamnih poruka) odavali buđenje potrošačke groznice, uz suptilnu subverzivnost zbog nesklapnosti između proklamiranih socijalističkih ideala i intimnih želja puka usmjerenog zapadnjačkom obilju, preobilje markera potrošačke kulture (reklamne poruke, posvuda prisutne robne marke, zaglušna buka senzacionalističkih vijesti o životima tzv. celebrityja) u novome romanu znak su zasićenja, otrježnjenja i deziluzije ljudi koji nakon iskustva života u socijalizmu danas uživaju „blagodati“ kapitalističkog društva – podriguju- ći pod teretom teško probavljivih, punomasnih obroka reklamokracije, zatupljeni bukom „vijestî“ iz svijeta celebrity-spektakla , omamljeni i uspavani banalnošću ko- mercijalnih medija. Utopija se neprimjetno pretvorila u distopiju, a ono za čim se nekoć žudilo danas je teret i prijetnja, guši nas i plaši. Paradoks je u tomu što je višak slobode ljude pretvorio u robove, a preobilje materijalnog planetarno posljeduje si- romaštvom duha. Tako se ova lako čitljiva, zabavna „knjižica“ zapravo nadaje subverzivnim upozo- renjem, s kritičkim impulsima upisanima duboko u podtekst, i gotovo imperativno zaziva revalorizacijsko, ponovno i pozorno iščitavanje opusa Irene Lukšić. Božidar Alajbegović, Rijeka

RkJQdWJsaXNoZXIy NjQyNzA=